Annons

Cykelöverfarter är en naiv tanke

Växjö har sedan ett och ett halvt år tillbaka så kallade cykelöverfarter i trafikmiljön. Dessa är tänkta att fungera på samma vis för cyklister, som övergångsställen gör för fotgängare.
Insändare • Publicerad 16 maj 2020 • Uppdaterad 4 juni 2020
Detta är en insändare i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Kommunen tillverkade flera sådana här överfarter ungefär samtidigt som man gick ut med en informationskampanj. Samspelet mellan cyklister och de (till största delen) bilister detta handlar om, fungerade också ganska väl – ett tag.

Numera ignorerar de flesta dessa överfarter. Man varken saktar in eller tittar åt sidorna – som cyklist kan du söka ögonkontakt bäst du vill. Det kvittar nästan med vilken hastighet du närmar dig, förarna har sin uppmärksamhet på allt annat än cykelbanan. Jag anser att den utökade väjningsplikten, så som den var tänkt – till cyklisternas fördel – tyvärr fungerar mycket dåligt.

Annons

Till dig som bilist: följ skyltar och markeringar! Vid en cykelöverfart saktar du in och tittar åt båda hållen – söker ögonkontakt med eventuella cyklister inom rimligt avstånd – och stannar för dessa när du så ska. Här är nämligen du i hög grad skyldig att stanna för – lämna företräde till – cyklisterna.

Detta oavsett vilka galenskaper du stöter på vid några av stadens övergångsställen. Och det sista du ska göra är att enbart försöka klara tillhörande fartgupp så fort som möjligt!

Även vi cyklister kan säkert ofta ta det lite lugnare, men du kan inte bara ignorera den här trafikregeln – i praktiken ignorera våra liv och hälsa. Helt missat förekomsten av denna sorts överfart kan du inte gärna ha gjort.

Införandet av cykelöverfarter är en vacker tanke, om än något naiv. Som omständigheterna ser ut nu, har Växjö kommun mest lyckats göra det farligare för cyklisterna.

Ökad framkomlighet är förstås bra, men inte på bekostnad av säkerheten. Skapar man nya konfliktytor mellan olika trafikslag måste detta följas upp väl.

Många klarar inte av rätt och fel vid övergångsställen och cykelpassager, som det är. Man bör nog åtminstone satsa på ännu en informationskampanj – särskilt som fler överfarter snart tillkommer.

Av polismakten kanske man inte ska förvänta sig alltför mycket, då ovanstående bara är ett av alla problem i trafiken. Kanske det finns tekniska hjälpmedel att tillgå, så att dessa överfarter börjar respekteras bättre och blir mindre farliga?

Ignorerad cyklist (med körkort)

Cykelöverfart är en vacker men något naiv tanke, enligt insändarskribenten.
Cykelöverfart är en vacker men något naiv tanke, enligt insändarskribenten.
Annons
Annons
Annons
Annons