Annons

Satsa på Sveriges befintliga stambana

Jag välkomnar den senaste tidens debatt kring projektet höghastighetsjärnväg. Jag delar de forskare som ifrågasätter detta projekt i förhållande till dess extrema kostnad. Dessutom har nu också riksrevisionen kommit fram till samma uppfattning.
Debatt • Publicerad 3 december 2019
Detta är en opinionstext i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Jag vill vara tydlig med att naturligtvis behöver vi i Sverige bygga ut järnvägsnätet, järnvägen är ett utomordentligt sätt att transportera gods och människor. Och är ett bra sätt att hantera klimatkrisen.

Men alternativen till att bygga en helt ny snabbgående bana måste utredas mycket noga, av flera externa specialister, innan man drar igång detta gigantiska projekt.

Annons

Att bygga denna bana är kostnadsberäknad till cirka 200 miljarder, en astronomisk kostnad. Dessutom vet vi ju av erfarenhet att det är en naturlag i Sverige att allt blir mycket dyrare än planerat, som till exempel Hallandsåsen, Karolinska sjukhuset och nu senast förbifart Stockholm som några exempel.

Om vi utgår från fem procent ränta så är bara kapitalkostnaden 10 miljarder om året.

Mitt förslag och som delas av många, det vet jag; bygg ut den befintliga stambanan, bygg ut mötesspår utanför tätorterna, så att man kan ha längre tåg, då kan man sätta in fler tåg. Då kan man dessutom behålla infrastrukturen kring de befintliga stationerna. Allt detta till en betydligt lägre kostnad.

För att få den fulla klimateffekten måste man bygga ut järnvägen även på ”tvären”. Vi vet ju alla hur besvärligt och långsamt det är att åka på tvären. Bygg dubbelspår till exempel mellan Kalmar, Karlskrona och Göteborg.

Än en gång, lyssna på kritikerna, gör om, tänk om!

Thomas Magnusson, Centerpartiet

Thomas Magnusson vill bygga ut den befintliga stambanan.
Thomas Magnusson vill bygga ut den befintliga stambanan.Foto: Johan Nilsson/TT
Annons
Annons
Annons
Annons