Annons

Vart ska orgeln i orgelsalen ta vägen?

Kyrksalen är på intet sätt en lämplig lokal för ett konstmuseum, den är alldeles för liten och kräver dyrbara förändringar som helt berövar rummet dess karaktär. Det skriver Thomas Niklasson.
Debatt • Publicerad 5 december 2019
Detta är en opinionstext i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Thomas Niklasson tycker inte den så kallade orgelsalen är en lämplig lokal för en konsthall.
Thomas Niklasson tycker inte den så kallade orgelsalen är en lämplig lokal för en konsthall.Foto: Lennart Ernstsson

Cahmanorgeln i museets kyrksal (orgelsalen), detta värdefulla instrument, byggdes 1690 för Virestads kyrka av Hans Henrich Cahman, invandrad från Danmark.

Hans Henrich flyttade med sin familj till Växjö för att i domkyrkan bygga ny orgel 1688, denna blev färdig 1691 och fick de amplaste lovord. Tyvärr blev denna orgel lågornas rov vid branden 50 år senare.

Annons

När Cahman etablerade sin orgelverkstad i Växjö fick han uppdrag av flera församlingar i Småland att bygga nya orglar, bland annat i Skatelöv, Angelstad och Virestad, varav den sistnämnda fortfarande finns kvar, den så kallade Virestadsorgeln.

Detta instrument såldes 1857, efter att ha gjort tjänst i 167 år till Uråsa församling för 300 Rdr. och användes till 1894 då det placerades i Smålands museum, som deposition, på initiativ av kantorn i Uråsa, Sven David Olsson (fader till Ture Olsson, sedermera domkyrkoorganist).

Orgeln betraktades som ”skräp” och hade nog blivit till kaffeved om inte kantor Olsson ingripit, detta ”skräp” är nu en av Sveriges förnämligaste orgelklenoder, såsom en av de äldsta spelbara orglarna i landet!

Orgeln låg magasinerad till 1924 då kyrksalen på museet tillkom och fick sin givna placering under det fantastiska taket från Furuby gamla kyrka som målades av J.C. Zschotzscher 1750.

1935 iståndsattes orgeln av Nils Hammarberg, Göteborg och 1953 gjordes en, efter dåtidens krav, pietetsfull renovering av Bröderna Moberg, Sandviken.

Hans Henrich Cahmans livsverk fullbordades med orgeln i Uppsala domkyrka där han också fick sin sista vila 1699 (i en grav som övertogs av Carl von Linné 1778).

Cahmans son, Johan Niclas har byggt orgeln i Leufsta Bruk 1728, Uppland, en orgel som anses vara en av de förnämligaste i landet och som fortfarande brukas. Detta visar Cahmanfamiljens klangliga, tekniska och musikaliska snille.

Kyrksalen är på intet sätt en lämplig lokal för ett konstmuseum, den är alldeles för liten och kräver dyrbara förändringar som helt berövar rummet dess karaktär.

När stora omvälvningar är å färde måste en konsekvensanalys göras innan beslut fattas, i synnerhet när det gäller åtgärder som påverkar stora kulturhistoriska värden.

Det är en riksangelägenhet att behålla museets kyrksal, en av få kvarvarande i landet, med sitt förnämliga tak och unika orgel!

För Orgelgruppen i Växjö, Thomas Niklasson, f.d. domkyrkoorganist

Annons
Annons
Annons
Annons