Annons
Nyheter

Fast i konsumtionskarusellen

Nyheter • Publicerad 26 januari 2006
Vi jagas av tid och krav på konsumtion. Författaren till boken Vill mer vill få oss att reflektera mer över vår livsstil. Foto: PRESSENS BILD
Vi jagas av tid och krav på konsumtion. Författaren till boken Vill mer vill få oss att reflektera mer över vår livsstil. Foto: PRESSENS BILDFoto: 
Katarina Bjärvall.
Katarina Bjärvall.Foto: 

Att få ihop dagen med jobb, skola och dagis, lämna, hämta, tvätta, handla, äta plus fritidsaktiviteter är svårt för många barnfamiljer. Tiden räcker sällan till. En kortare arbetsdag skulle förstås underlätta, men det betyder mindre pengar i börsen och det vill inte många av oss avstå från. Därför lever vi i ett högt tempo i dag. Det är full rulle nästan jämt.

Vi jagas av tiden och kraven på konsumtion. Trots att ett flertal studier kommit fram till att det inte finns något samband mellan inkomst och välbefinnande mer än upp till den nivå att man tillfredställt sina grundläggande behov, och den uppnådde vi i Sverige redan på 70-talet. Men sen dess har hjulen bara snurrat ännu fortare. I dag inriktar vi oss på allt vi inte har. Vi vill ha mer.

Annons

Det är också titeln på Katarina Bjärvalls reportagebok om vår galopperande konsumtion. Hennes perspektiv är brett och omfattar såväl producenter, marknadsförare och försäljare som unga mammor som shoppar barnvagnar för att de ska matcha familjen, köpglada tonåringar, stressade mammor, trendkänsliga föräldrar och familjer som schemalagt varje ledig stund de har. Men också grönavågare och familjer utan tv som protesterar mot att kommersialismen tar över våra liv.

Att det är just barn och ungdomar som står i centrum för Bjärvalls intresse beror på att marknadskrafterna i så hög grad riktar sig till dem. Via chattsajter lyssnar marknadsundersökare av vad ungdomar vill ha, vilka preferenser de har när det gäller smaker, utseende, funktioner. Och för att nå föräldrargruppen använder sig nästan all reklam av barn. I dag finns heller inga reklamfria zoner, barnavårdscentraler, dagis och skolor sponsras ofta av företag.

Helhetsbilden av hur uppslukade vi är av konsumtionskulturen är dyster. Vi låter oss påverkas av reklamens förförelsekonster och köper prylar för att de ska skänka oss status och en livsstil. Vi speglar oss i kända varumärken, design och häftiga upplevelser. Det ger oss en identitet.

Konstant tidsbrist och enorma miljöproblem har blivit resultatet av vår livsstil. Men att slå av på takten och ned på kraven är inte ett självklart val. Vår konsumtion är en helig ko som dagligen mjölkas på profiter och därför sällan ifrågasätts på allvar. Då skulle tillväxttakten och jobben vara i fara. En vanlig svensk barnfamilj bär varje år hem fem ton (!) varor. Sånt får marknaden att gå runt.

Men Bjärvall sätter ned foten och säger ifrån med Vill ha mer. Det är en engagerande och viktig bok för den uttrycker vad många funderar över. Konsumtionskarusellen måste få ett stopp, vi kan inte fortsätta springa runt i ett race där vi sätter oss själva och våra barn på spel. Vi kan inte köpa oss ett lyckligare liv därför uppmanar Bjärvall oss att stänga av tv:n, kämpa för individualiserad föräldrapeng, reflektera, vara kritiska och diskutera hemma, på dagis och skolor, med lärare och andra föräldrar. Och Vill ha mer är en utmärkt plattform att ta avstamp ifrån.

Eva Dandanelle
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons