Originell ekopoesi
I tredje delen förstärks denna medvetenhet om evolutionens närvaro i kropparna genom dramatiska fantasier om hur berättarjagets fågelförflutna bryter fram. Samtidigt förenas också medvetandet om döden och födelsen till en syntes.
Agnes Gerner från Stockholm är bibliotekarie, har skrivit magisteruppsats i ekokritik, medverkar i kulturartiklar om djurens rättigheter och hur hon tvingas motivera sin självklara vegetarianism, medan köttätare aldrig behöver motivera sig.
”Separationens svärta” inbjuder ofta poeter till en viss patetik. Men Gerner är ”postpostmodern” i en ofta lite uppsluppen översaklighet, en lågnivåmetaforism som låter fragment mer än hela bilder utlösa språkskred och symfonisk, enhetlig storform för hela ”samlingen”.
Jämfört det mesta av svensk poesi just nu vinnlägger hon sig både om begriplighet i stort och spännande spontanassociativitet inom varje ”dikt”.
Civilisationen har kämpat
förgäves:
Jag förblir
ett myller av organ och
nerver,
sprakande som
eltrådar spända
högt över åkrarna,
morgonen efter det stora
regnet.
Det är lustigt hur den härskande programmatiska motviljan mot metaforer ändå ofta släpper in dem bakvägen, så att säga.
Hennes perspektiv är ovanliga i poesin: kroppsfettet är intressant för det får oss att nästan flyta, vilket har evolutionära rötter. Spindelns ytterst grymma hantering av sitt offer är en imponerande överlevnadsteknik.
Människa och djur byter hela tiden skepnad: i bilder av en människas födelse dyker en ”äggtand” upp och
Min anatomi försvårar
flygning
En häpnadsväckande
oförmåga
att lagra luft i lungorna
belastar vingarna, det all
för tunga
skelettet skraltar runt på
land ?
Agnes Gerners diktdebut har en frisk originalitet och en hängivenhet för ekologiska idéer som skapar ett eget rum åt henne i svensk poesi.
TOMAS LÖTHMAN
SKALL
Författare: Agnes Gerner
Förlag: Albert Bonniers förlag