Annons
Nyheter

Vackert namn på en grym historia

Nyheter • Publicerad 20 januari 2006

Sara Stridsbergs nya roman, uppföljaren till succédebuten Happy Sally, heter Drömfakulteten. Det är ett vackert namn på en grym historia. I handlingens centrum står Valerie Solanas, en kvinna känd för två saker: mordförsöket på Andy Warhol och det militant feministiska Scum-manifestet. Stridsberg har vävt ett skimrande kärleksfullt prosakollage kring sin tragiska hjältinna; Solanas är på en gång feministisk ikon och ett patriarkatets offer.

Hennes liv börjar i den lilla småstaden Ventor, Georgia. Modern Dorothy är opålitlig, labil och har ständig otur med män. Hon vill inget hellre än att bli hemmafru och tillbringar dagarna på Ventors sämre barer där hon raggar nya, potentiella makar. Det går dåligt. Männen utnyttjar henne glupskt och cyniskt, hon blir vid upprepade tillfällen utsatt för misshandel och övergrepp. Allra värst är Valeries far, Louis Solanas. Han är inte bara en svikande make, utan också en demonisk far. Vid upprepade tillfällen våldtar han sin ännu knappt skolmogna dotter. Övergreppen hänger sedan som en skugga över resten av Valerie Solanas liv. Eller som hon själv formulerar det: "En rovfågel tog mig i öknen".

Annons

Samtidigt besitter Valerie en sällsam livsvilja. Hon lever sitt liv på sitt eget sätt, mot alla odds, ofta i kollision med omvärldens stelbenta normer. Hennes ambition är att bli "den första intellektuella horan". Trots att hon går på gatan och tar droger, blir hon både författare och akademiker. Psykologistudierna vid University of Maryland finansierar hon med prostitution och statliga stipendier. Till en början är hon framgångsrik; hon får en doktorandplats och förutspås en lysande akademisk karriär. Men det hårda livet utanför universitet hinner ikapp henne och hon hamnar snart i onåd. Doktorandstudierna avslutas aldrig.

Så småningom, under slutet av 60-talet, kommer Valerie i kontakt med Andy Warhol. Han är udda, vekt feminin och en maktfaktor i New Yorks konst- och kändissammanhang. Valerie sugs in i kretsarna kring The Factory, Warhols exklusiva ateljé. Här samlas en brokig skara av bögar, transvestiter, rockmusiker och konstnärer. Det målas tavlor och spelas in experimentell lågbudgetfilm.

Valerie är med i I, a Man, en film där hon bland annat berättar om hur hon som barn blev våldtagen av sin far. Under en kort period är hon ett namn i New Yorks avantgardekretsar, men snart dalar hennes stjärna och Warhol sällar sig till den långa rad av män som sviker henne. Något år senare försöker Valerie skjuta honom till döds men misslyckas. Resten av livet tillbringar hon, mer eller mindre bortglömd, på gatan och på diverse mentalsjukhus.

Stridsbergs roman är en djupt tragisk historia, en nattsvart inblick i de patriarkala, spermiestinkande övergreppens och tredjeklasshotellens Amerika. Valerie får personifiera den förtryckta kvinnan, människan som blev fråntagen allt. Men samtidigt inger berättelsen om hennes liv hopp; Stridsberg visar med sin välkomponerade, färgsprakande poetiska prosa att ett annat liv är möjligt. Hon skriver med sin roman fram en febrig dröm om ett annat, mer jämlikt samhälle. Ett annat liv, en bättre värld. Det är en mycket vacker dröm, knappast möjlig att vara utan.

Petter Bengtsson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons