Annons

Färre konsumentvägledare drabbar äldre

De senaste fyra åren har 51 kommuner valt att lägga ned sin konsumentvägledning.
Invånare hänvisas i stället till den statliga upplysningstjänsten – men avsaknaden av personliga möten slår hårt mot redan utsatta grupper.
Samhälle • Publicerad 31 augusti 2019
Lena Nordqvist Sjöborg, Kristianstads Kommun, enhetschef Medborgarcenter.
Lena Nordqvist Sjöborg, Kristianstads Kommun, enhetschef Medborgarcenter.Foto: Rickard Nilsson/TT

Landets kommuner är tvungna att erbjuda sina invånare budget- och skuldsanering. Men när det kommer till konsumentvägledning finns inga sådana krav, och sedan den statliga upplysningstjänsten Hallå konsument startade 2015 har 51 kommuner lagt ned sina verksamheter för att som oftast hänvisa sina invånare dit i stället.

Problemet är att det där inte finns någon möjlighet till personliga möten, säger Konsumentverkets utredare Margareta Lindberg, och förklarar att Hallå konsument egentligen enbart var tänkt som ett komplement.

Annons

– Det finns de som behöver mer konkret hjälp med att förstå till exempel ett brev eller att tolka ett avtal och som inte kan ta in information från en webbplats eller genom ett telefonsamtal, säger hon.

– Risken är att redan utsatta grupper hamnar utanför. Har man en god ekonomi kan man kanske kontakta en juristfirma – men den här målgruppen har oftast inte det.

"Lite bakbundna"

Kristianstads kommun valde att lägga ned sin konsumentvägledning i samband med införandet av Hallå konsument. Men i våras ändrade kommunen sig och återinförde tjänsten varpå utvärderingen bekräftar Lindbergs bild.

Framför allt är det nyanlända och äldre medborgare som tagit kontakt.

– Man har drabbats av det digitala utanförskapet och känner att man vill komma hit och prata med en levande människa, säger Lena Nordqvist Sjöborg, chef för Kristianstads kommuns medborgarcenter.

– Och jag tror att det handlar om just det, att man vill ha den här kontakten men också att vi har lite lokalkännedom också naturligtvis.

Johan Adolfsson, en av kommunens budget- och skuldrådgivare, upplevde ett ökat tryck under perioden som det saknades en konsumentvägledare.

– Vi har känt oss lite bakbundna för vi har fått frågor som vi känner att vi inte ska eller kan hantera, säger han och berättar om förtvivlade personer fastbundna vid olika typer av dyra abonnemang.

– Men nu slipper vi en del av de här ärendena och kanske kan ge de här personerna lite bättre hjälp.

Riskerar skuldsättning

Antalet pensionärer som har skulder hos Kronofogden har ökat kraftigt sedan 2010 och Margareta Lindberg på Konsumentverket understryker att misslyckade köp i värsta fall kan göra att man hamnar där.

Annons

– Men har man någon att fråga kan man kanske komma ur den typen av dåliga avtal, säger utredaren.

En viss förhoppning ligger nu på regeringen som tog emot en utredning av statskontoret i slutet av april där myndigheten uppmanar politikerna att överväga om kommunernas konsumentvägledning inte skulle behöva en tydligare reglering.

– Rapporten bereds nu i regeringskansliet, säger den socialdemokratiske civilministern Ardalan Shekarabis pressekreterare Viktor Nyberg.

Malin Jansson/TT
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons