25 år med smp.se: ”Smålandsposten var extremt tidigt ute på nätet”
Att smp.se första gången presenterades den 18 mars 1997 är egentligen en sanning med modifikation. Två år tidigare hade Smålandsposten faktiskt en hemsida med texten: ”Välkommen till Smålandsposten! Tyvärr har vi inte hunnit lägga ut någon information än, men det kommer så småningom. Hav förtröstan.”
Nåväl. Den officiella åldern är trots allt 25 år för just denna dag kunde Smålandspostens tidningsläsare på ledar- och nyhetsplats läsa att: ”I dag är en historisk dag för dig som läser Smålandsposten. För första gången finns vi också på Internet.”
Fem nyheter, tre sportartiklar, en kulturartikel, något från ungsidan och annonser samt länkar till andra sajter ”som kan vara av intresse för nätsurfaren” publicerades varje dag. Gratis.
– Smålandsposten var extremt tidigt ute. Till och med före många storstadstidningar. Det fanns knappt en lokaltidning på nätet då. På den tiden handlade det om att testa sig fram till vad som funkade för nätpubliceringen handlade mycket om att ge läsaren nya vanor. Ett nybyggarland, säger Ulf Johansson som var chefredaktör 1997–2004.
Ulf Johansson säger flera gånger att Smålandsposten låg i framkant när det gäller publicering på nätet. Att allt material i tidernas begynnelse var gratis kommenterar han så här:
– Redan när vi började med smp.se jobbade vi med intäkter. Då trodde vi på att annonsplaceringar och annonsintäkter skulle finansiera det digitala och det gick en lång period när ekonomi och resurser pressades hårt. Vi fick inte de intäkter för det digitala som vi hade i klassiskt papper. Det är inte så jättemånga år, kanske tio, sedan man också bestämde sig för att ta betalt för texterna på sajterna.
Både de korta nyhetsförmedlande texterna och det långa mer berättandet har vunnit på den digitala publiceringen, menar Ulf Johansson.
– Journalistiken har vunnit på det digitala. I dag vill publiken veta vad som händer precis nu, men även läsa fördjupande. Jag tycker att Smålandsposten hela tiden har hittat sätt att utveckla journalistiken, men också formatet med rörliga inslag, poddar och mer nischade specialsajter, säger Ulf Johansson.