Annons

Behövs det verkligen ett särskilt bolag?

Moderaterna har ett väldigt högt tonläge i debatten kring Destination Småland. Det talas om svek och sjukt i beslutsprocessen. Sanningen är väl att det är en ganska liten fråga.
Debatt • Publicerad 30 oktober 2018
Detta är en opinionstext i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Alla verkar vara överens om att Kronoberg måste marknadsföra sig aktivt för att locka besökare till vårt län. Vi måste också marknadsföra oss för att rekrytera arbetskraft till företag och myndigheter. Där finns vissa likheter mellan rekrytering och turism.

Den ordinarie regionala organisationen arbetar med alla övriga näringslivsfrågor samt infrastruktur med mera. Regionen är huvudägare till flygplatsen och trafiknämnden ansvarar för tåg och busslinjer i länet och samverkar med omgivande län. Detta arbete är av stor betydelse för både turism och rekrytering.

Annons

Moderaterna skriver i sin artikel att Destination Småland arbetar till 85 procent exekutivt och operativt med att marknadsföra länet i media, fackpress, reseoperatörer och potentiella besökare. Regionen satsar cirka åtta miljoner på denna verksamhet. Men behöver vi verkligen ett särskilt bolag med egen styrelse, egna lokaler, egen revision och egen VD för att de anställda tjänstemännen skall sköta denna exekutiva marknadsföring. Bara styrelse och lokaler kostar 270 000 kronor.

Moderaterna tror inte att några anställda till får plats i regionhuset. Det är oroväckande att det parti som nu skall styra regionen har en så pessimistisk infallsvinkel och inte ser möjligheten att ta ansvar för besöksnäringen i den ordinarie verksamheten och samtidigt spara lite på administrativa kostnader.

Carl-Olof Bengtsson (S), ledamot regionfullmäktige

Annons
Annons
Annons
Annons