Annons

Debatt: ”Det är mycket dålig hantering av ett kommunalt bolag”

Uppvidingemoderaterna Anders Käll och Margareta Schlee är kritiska till det kommunala bolaget UppComs hantering av ett operatörsbyte.
Debatt • Publicerad 1 augusti 2023
Detta är en opinionstext i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Margareta Schlee (M).
Margareta Schlee (M).Foto: Arkivbild

UppCom är Uppvidinge kommuns bolag för datatrafik i kommunen. Plötsligt, dagen före midsommarafton, fungerade inte min TV som vanligt. Man kan ju tycka att vid den tiden har man fullt upp med att göra annat, men TV är kanalen ut i omvärlden för information, nyheter med mera. Numera en viktig del i människors liv.

På UppComs hemsida står att läsa bland annat: ”UppCom är en av ägarna i Sydostnet som nu gjort en gemensam upphandling av kommunikationsoperatör. Bytet sker under juni för de flesta av kunderna. Under uppbyggnadsfasen av vårt fibernät har vi samarbetat med Wexnet. Efter det byter vi nu till företaget Open Universe. Skillnaderna för kunderna blir väldigt liten. Vi höjer också den lägsta hastigheten till 250/250. Alla kunder kommer få mer information om detta.”

”En förklaring önskas varför detta byte var så nödvändigt och så akut att servicen gällande information uteblev!”
Anders Käll (M).
Anders Käll (M).Foto: Arkiv
Annons

Någon information har över huvud taget inte skett och via Facebook förstår vi att många är de Uppvidingebor som inte har fått i gång sin fiber-TV, som man betalar för. UppCom stoltserar med en täckningsgrad på 97%. Det innefattar även, enligt vår mening, service. Som kund har vi inte fått någon som helst information, mer än den som ligger på kommunens hemsida.

Den olägenhet som uppstod är flertalet timmar med sin TV-leverantör, - egen tid och andra människors tid - som försöker i långa samtal att lotsa sina kunder rätt. Det går ju att lösa någorlunda med streamingtjänst, men det är inte det vi betalar för och utbudet blir inte detsamma.

Så plötsligt, tre veckor senare, ringer en tjänsteman upp och frågar om vi har strul med TV! Han kommer på direkten och säger att vi måste byta dosan i väggen. Och det gjorde han på ett litet kick och kopplade in TV:n till full ”fiberbelåtenhet”.

Det är UppComs skyldighet att upplysa sina kunder via brev, email eller liknande! Detta är mycket dålig hantering av ett kommunalt bolag. En förklaring önskas varför detta byte var så nödvändigt och så akut att servicen gällande information uteblev.

Margareta Schlee (M) Uppvidinge

Anders Käll (M) Uppvidinge

Annons
Annons
Annons
Annons