Annons

Grönt Växjö behöver bli grönare

Fridays for Future anklagar miljö- och klimatarbetet i Växjö kommun för lögner. De påstår att vårt arbete i kommunen består av luddiga löften snarare än faktisk handling. Det är ett mycket märkligt påstående.
Replik • Publicerad 26 september 2020
Detta är en opinionstext i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”Det investeras i cykelvägar, busshållplatser och bussfiler för att underlätta för oss att resa mer klimatsmart. Nu är det upp till oss att nyttja dessa möjligheter i större utsträckning”, skriver Magnus P Wåhlin (MP).
”Det investeras i cykelvägar, busshållplatser och bussfiler för att underlätta för oss att resa mer klimatsmart. Nu är det upp till oss att nyttja dessa möjligheter i större utsträckning”, skriver Magnus P Wåhlin (MP).Foto: Jon Olav Nesvold

Utsläppen av koldioxid per invånare i kommunen har minskat med knappt 60 procent sedan 1993. Vi kommer att nå vårt delmål om en minskning på 65 procent 2020 jämfört med 1993. Är det att inte ha verkstad?

Att Växjö är stolt över att ha blivit utsedd till den grönaste staden i Europa 2018 är inget vi får fira anser Fridays for Future. Att i ett aktivt och hårt arbete som pågått sedan 1970-talet inte få stanna upp ibland och se vad man åstadkommit är en konstig inställning. Hur ska vi då finna kraft till allt det som ligger framför oss?

Annons

Nej, vi är inte klara. Nej, vi lutar oss inte tillbaka. Ja, det finns massor kvar att göra!

När Växjö kommun 1996 som första kommun i världen sade att kommunverksamheten skulle vara fossilfri 2020 var det ett mål som satte igång ett aktivt arbete. Nu är vi nästan där. Kommunkoncernens koldioxidutsläpp minskade från 4300 ton år 2018 till 3700 ton 2019. 2020 pekar prognosen på att vi kommer att komma en bra bit under 700 ton. Det är ett aktivt arbete i alla förvaltningar och bolag kommunen har som ligger bakom de siffrorna.

Arbetet med kommunens hållbarhetsprogram är i full gång att implementeras i hela kommunkoncernen, i samtal med invånare, civilsamhälle och näringsliv.

Att vara Europas grönaste stad förpliktigar naturligtvis. Och det finns så mycket kvar att göra. Mer naturmark och vatten måste skyddas för den biologiska mångfaldens skull. Under de senaste åren har nya naturskyddsområden om 563 hektar tillkommit men fler behövs. Att inte fortsätta investera i en flygplats eller att understödja den med skattebetalarnas pengar är en självklarhet för oss i MP. Under pandemin har vi lärt oss nya sätt att arbeta på vilket bör minska resandet framöver rejält. Då behövs ingen liten, olönsam lokal flygplats i Växjö.

Vi växjöbor behöver dra vårt strå till stacken. Det investeras i cykelvägar, busshållplatser och bussfiler för att underlätta för oss att resa mer klimatsmart. Nu är det upp till oss att nyttja dessa möjligheter i större utsträckning. Växjö är en stor kommun och många som inte bor i stan behöver fortfarande sin bil. Då ska vi som bor i staden ge plats för dessa. Om vi alla minskar våra korta transporter förbättras luftkvaliteten, folkhälsan ökar och koldioxidutsläppen minskar.

Att i större utsträckning göra hållbara livsval är viktigt och något vi alla kan göra. Från att cykla och gå mera till att byta bil till en fossilfri eller sätta solceller på taket. Mellan dessa insatser finns mycket vi kan göra var och en och avsett storlek på plånboken.

Jag delar Fridays for Futures frustration över att för lite görs och att det går för långsamt. Men att kalla det framgångsrika arbete Växjö kommun bedrivit under lång tid för gröna lögner är att gå för långt. Europa tittar nu på oss och fler och fler städer vill göra som oss.

Men, och det är ett viktigt men: mer behövs! Vi behöver hjälpas åt att bilda opinion, ställa om vår vardag och påverka lokalt och globalt. Jag är tacksam för att Fridays för Future finns och jag önskar vi blir fler som vill göra skillnad, för framtida generationers skull.

Magnus P Wåhlin (MP)

Annons
Annons
Annons
Annons