Annons

Hållbara Växjö – från ord till handling

Växjö kommun är duktiga på att producera program och planer av diverse slag. Den senaste var väl Besöksnäringsplanen på ett 10-tal sidor. Planen antogs av fullmäktige under maj månad. Andra exempel är landsbygdsplanen, evenemangs- och mötesplanen, Hållbara Växjö 2030, klimatanpassningsplanen, transportplanen, friluftsprogrammet för att nämna några.
Debatt • Publicerad 25 juni 2021
Detta är en opinionstext i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Växjö måste satsa på mobilitetsåtgärder som omfattar och förstärker förutsättningarna för transporteffektivitet och långsiktigt hållbara stadsmiljöer, anser trafikgruppen inom Kommunala pensionärsrådet i Växjö.
Växjö måste satsa på mobilitetsåtgärder som omfattar och förstärker förutsättningarna för transporteffektivitet och långsiktigt hållbara stadsmiljöer, anser trafikgruppen inom Kommunala pensionärsrådet i Växjö.Foto: Janerik Henriksson/TT

Som invånare i Växjö skulle vi gärna vilja se lite mera ”verkstad” än bara pappersprodukter. En av målbilderna i Hållbara Växjö 2030 är Klimat och miljösmart. Samhället ska utformas så att alla kan bo, leva och verka med så låg påverkan på miljön och klimatet som möjligt. Hög kunskap leder till hållbara konsumtions- och beteendemönster.

Varför inte göra som i Karlskrona där man satsat på elbilspool som används av kommunens anställda under dagtid och av kommuninvånarna under kvällstid och under lördagar och söndagar. På så vis nyttjas bilarna mycket effektivare. I Kalmar har ett antal företag gått samman och bildat Elbilspoolen. Den erbjuder 14 bilar av märkena Renault, Tesla, Nissan och Volkswagen stationerade på olika laddstationer i centrum. Kalmar Energi, Kalmar kommun och Kalmar-Hem deltar, och ett Göteborgsföretag står för driften. I Kristianstad finns Solbilspoolen som drivs av samma företag.

Annons

Utanför kommunhuset i Karlskrona har man ställt upp Energiraffen, som bidrar till energiförsörjning av tolv elcyklar och en ellastcykel. Totalt ger Energiraffen cirka 20 000 kwh årligen av sol- och vindenergi. När får vi se Energiraffen, som har döpts av skolbarn och som marknadsförs och levereras av ett Malmöföretag, på lämplig skolgård eller förskola i Växjö som pedagogiskt föremål i klimatdebatten och även användbar i undervisningen?

I Hållbara Växjö och Europas grönaste stad måste vi omgående satsa på Mobility Management, mobilitetsåtgärder som omfattar och förstärker förutsättningarna för transporteffektivitet och långsiktigt hållbara stadsmiljöer. Detta framgår mycket tydligt i en utredning som kom den 30 mars i år, SOU 2021:23 Stärkt planering för en hållbar utveckling. I utredningen föreslås ändringar i plan- och bygglagen 4 kapitlet om parkering bland annat samt en ny mobilitetslag och förordning där cykel- och bilpool, cykelservice samt info om kollektivtrafik har en framträdande roll. Enligt förordningen ska mobilitetskartläggning ske vid nybyggnad av mer än 30 lägenheter samt för fastigheter som har mer är 400 m2 lokalyta. Lag och förordning föreslås träda i kraft 1 juli 2022.

Kommunen bör omgående bjuda in aktörer som erbjuder mobilitetstjänster såsom elbilspooler till konferenser riktade mot pensionärsorganisationer och bostadsrättsföreningar. Kommunen bör också verka för fria eller rabatterade kollektivresor för pensionärer under dagtid kl 9–15.

För trafikgruppen inom Kommunala pensionärsrådet Växjö genom Valter Jeppsson

”Kommunen bör omgående bjuda in aktörer som erbjuder mobilitetstjänster såsom elbilspooler till konferenser riktade mot pensionärsorganisationer och bostadsrättsföreningar.”
Annons
Annons
Annons
Annons