Annons

Lägre bränslepriser och ny kärnkraft

Familjer, föreningar och företag pressas av höga priser på bensin, diesel och el. Energipolitiken har kantrat i rödgröna prischocker. Tidöavalet innebär en omläggning av energipolitiken, där respekt för människors plånböcker, företagens budget och Sveriges ekonomi återupprättas.
Debatt • Publicerad 8 november 2022
Detta är en opinionstext i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Oliver Rosengren (M), riksdagsledamot från Kronobergs län.
Oliver Rosengren (M), riksdagsledamot från Kronobergs län.Foto: Oscar Appelgren

Rödgröna priser kan inte bytas ut över en natt, inte heller på ett år. Socialdemokraterna har fördärvat ett av världens bäst fungerande energisystem och tvingat på Sverige världens högsta priser på bränsle. Vi har påbörjat omläggningen till en mer rimlig politik. För att hantera den akuta krisen kommer en elpriskompensation i vinter och sänkt skatt på bränsle nästa år.

Rivstarten för ny kärnkraft har redan gett resultat. Ny kärnkraft planeras nu vid Barsebäck, Ringhals och av gruvjätten LKAB i Luleå. Statsministerns regeringsförklaring och Tidöavtalet tydliggjorde en ny riktning för energipolitiken, som fick direkt gensvar från marknaden. Bland reformerna finns:

Annons

• Ny kärnkraft vid Ringhals. Stamnätet är redan på plats och har kapacitet för mer än Skånes årliga elförbrukning.

• Inget slutdatum för kärnkraft i Sverige. Staten får skadeståndsansvar för politiskt beslutade stängningar i förtid.

• Plats- och antalsbegränsningarna för kärnkraftsreaktorer avskaffas, så det kan byggas nytt. Resurser tillsätts för snabbare tillståndsgivning.

• Varje kraftslag ska bära sina kostnader och få betalt för sina nyttor i elsystemet. Det premierar planerbarhet och ger lägre kostnader.

• Ansökningsavgifterna för nya kärnkraftsreaktorer ska sänkas och lagstiftningen förändras för att ge snabbspår för ny kärnkraft.

• En grundlig utredning om återstart ska genomföras. Det är dags att gå till botten med om återstart av Ringhals 1 och 2 är tekniskt möjligt.

• Bensin- och dieselpriserna ska ner med fem kronor per liter vid pump. Det var Moderaternas löfte. Vi kan inte lastas för om andra lovat mer än de kan hålla. Budgeten för 2023 tar det första steget när skatten på bensin och diesel sänks så att priset vid pump blir en krona lägre per liter. Utöver skattesänkningen höjer vi reseavdraget från 18,50 till 25 kronor per mil och stoppar den rödgröna försämringen av reseavdraget. För en arbetspendlare som använder egen bil och har fyra mil till jobbet innebär förslaget en årlig skattelättnad på cirka 4 700 kronor mer jämfört med modellen med en avståndsbaserad skattereduktion.

• Den extrema extra reduktionsplikten i Sverige avskaffas 1 januari 2024. Det är praktiska skäl bakom varför det inte görs snabbare; bränslebolagen sitter i långa kontrakt och har redan köpt in bränsle till ett visst pris, så en sänkning av reduktionsplikten vid årsskiftet skulle inte påverka priset nästa år.

Mot den här regeringen står fyra partier som vill göra det ännu dyrare att tanka genom skattehöjningar och ännu högre reduktionsplikt, och hellre smälla upp vindkraftverk överallt än bygga ny kärnkraft. Vår politik kommer innebära en kraftig sänkning av bränslepriserna och elpriserna. Sverige kommer med detta gå från att vara världens dyraste land att tanka bilen i, till att närma sig snittpriset i EU. Ny kärnkraft kommer att ge stabil, grön och billigare el.

Oliver Rosengren (M), riksdagsledamot för Kronobergs län

Annons
Annons
Annons
Annons