GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Landsbygden märkligt frånvarande i debatten

Vi är många som bor i det svenska hjärtlandet, i våra småstäder och på landsbygden. Faktum är att bara var tredje svensk bor i stads- eller storstadsområden. Ändå är hjärtlandets perspektiv märkligt frånvarande i debatten.
Debatt • Publicerad 20 oktober 2021
Detta är en opinionstext i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Alla Sveriges delar har sina egna värden och sin egna intressen. De bidrar alla med det som är specifikt för dem, skriver artikelförfattarna.
Alla Sveriges delar har sina egna värden och sin egna intressen. De bidrar alla med det som är specifikt för dem, skriver artikelförfattarna.Foto: Janerik Henriksson/TT

Vi som bor i hjärtlandet är fullvärdiga medborgare. Vi måste kunna tanka bilen, arbeta, handla, få vård när vi är sjuka och hjälp av polisen när vi utsätts för brott. Hjärtlandet behöver inte fungera ”när stockholmare ska koppla av”, som Stefan Löfven en gång uttryckte det. Alla Sveriges delar har sina egna värden och sina egna intressen. De bidrar alla med det som är specifikt för dem.

Kristdemokraterna har länge arbetat med att försvara hjärtlandets intressen av att kunna leva väl och försörja sig. Men de intressena trycks tillbaka. Vi har sett det alldeles nyligen, i form av cementkrisen. Vi ser det nu, i form av den begynnande elkrisen som kommer förvärras av regeringens oförmåga att lösa frågan om slutförvar av kärnbränsle. Vi har sett det under regeringen Löfvens sju år vid makten, då inte ett enda nytt gruvprojekt har fått klartecken vilket lett till att exempelvis Boliden valt att flytta verksamhet till Finland i stället.

Allt började dock inte med Stefan Löfven. Det var Göran Perssons regering som drev igenom den pumplag som orsakat en epidemi av nedläggningar av landsbygdens små bensinmackar. Men det har blivit värre. Regeringen har gång på gång försökt göra livet surt för jägare och sportskyttar. Skogsägare har successivt kommit att behandlas som hänsynslösa plundrare som inte vill sin egen mark väl. Det största och dyraste trafikprojektet är en cityexpress mellan Stockholm, Göteborg och Malmö, samtidigt som mindre orter helt saknar fungerande tågstationer.

Inte heller kommer hjärtlandet att klara sig utan bilen. I nuläget är många vägar utanför städerna så dåligt underhållna att Trafikverket tvingats sänka hastighetsgränsen på dem. Det som krävs är naturligtvis inte mindre bilism, utan elektrifierade vägar och renare bilar. Åtminstone om det ska vara möjligt att bo utanför stadskärnorna.

Vi vill bryta den här utvecklingen och vi gör det med ett batteri av åtgärder på en mängd områden: sjukvård, industri, energiförsörjning, polis och trafik. Hjärtlandet ska inte läggas i träda. Inte om vi Kristdemokrater får bestämma. Vi ser det svenska hjärtlandet. Och vi kommer att kämpa för det. För att hela Sverige ska fungera.

Patrik Åkesson (KD), ordförande, Ryssbygymnasiet

Ebba Busch (KD), partiledare

Peter Kullgren (KD), partisekreterare

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Smålandsposten och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.