Annons

Översiktsplanen skapar trafikinfarkt i Växjö

Växjö är en snabbt växande kommun, vilket skapar utmaningar. En är trafikplaneringen i och kring staden. Alla är beroende av en väl fungerande infrastruktur. Den skapas inte kortsiktigt utan fodrar långsiktiga och modiga beslut.
Debatt • Publicerad 22 maj 2021
Detta är en opinionstext i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”Jag förväntar mig ett aktivare politiskt arbete för att göra trafikinfrastrukturen till en central fråga i såväl översiktlig planering som stadsplanering”, skriver Anders Franzén.
”Jag förväntar mig ett aktivare politiskt arbete för att göra trafikinfrastrukturen till en central fråga i såväl översiktlig planering som stadsplanering”, skriver Anders Franzén.Foto: Lars-Göran Rydqvist

Vi måste konstatera att samhället är och kommer i än större omfattning vara mycket beroende av transporter i olika former. Vi har målet att med grön omställning minska våra resor med bil till fördel för buss och cykel. Dock innebär befolkningstillväxt och en felaktig stadsplanering att trycket hela tiden ökar på våra vägar. Kanske kan vi hålla ner vårt resande per/km och individ med smarta tekniska lösningar, men antalet resta kilometer och godsflödet kommer att öka hela tiden. Hänsyn till detta har inte tagits i kommunens översiktsplan. Alltför stort fokus har varit på boendeplanering.

I Växjös förslag till översiktsplan redovisas flera stora bostadsområden söder om Teleborg, öster om Högstorp, norr om Sandsbro och inom Bäckaslöv för att möjliggöra den ökade folkmängd som kommunledningen anser så viktig. De nya verksamhetsområdena är dock nästan uteslutande på gång i väster inom Räppe och Öjaby. I dag finns kanske 5 000 arbetsplatser i dessa stadsdelar. Inom en inte alltför lång framtid väntas arbetsplatserna här ha ökat till 20 000 när Nylanda är färdigt och nya lasarettet har etablerats. Detta innebär en kraftig ökning av persontrafiken kors och tvärs genom staden och en mängd nya transporter. Sannolikt klarar inte infrastrukturen detta. Övergripande trafikstråk, stadsgator, cykelleder och parkeringsplatser måste fungera i hela sitt sammanhang. Av detta syns inte mycket i översiktsplanen.

Annons

Bilen och lastbilen är så etablerade att de är helt omöjliga att avveckla hur vi än skulle vilja.

Förbränningsmotorn kommer snabbt att ersättas med bättre miljöalternativ. Fordon kommer att öka i antal med den ökande folkmängden och de nya arbetsplatserna. Det är en sanning som inte går att blunda för. För Växjö måste denna sanning mötas med en välplanerad infrastruktur som är långsiktig och hållbar.

Växjö är en regionstad och ett nav i Småland. Planeringen måste gå hand i hand med det övriga samhället och dess utveckling. Det som påverkar Växjös planering mycket är dess läge med kringliggande sjöar och större genomgående riksvägar. Det gör att ytan för infrastrukturen är mycket begränsad. Växjö har svårt att styra en snabbt ökande genomfartstrafik på Trafikverkets vägsystem vilket man måste förhålla sig till i planeringen.

En gång gick all trafik via Storgatan och senare via Mörners väg och nu Norrleden. Då gick det att flytta ut trafiken i områden som inte påverkades så mycket. Det finns många analyser som pekar på fördelar med ett utbyggt ringvägssystem för att avlasta de inre transportvägarna genom staden.

Jag förväntar mig ett aktivare politiskt arbete för att göra trafikinfrastrukturen till en central fråga i såväl översiktlig planering som stadsplanering.

Anders Franzén, fd planeringschef

”Bilen och lastbilen är så etablerade att de är helt omöjliga att avveckla hur vi än skulle vilja.”
Annons
Annons
Annons
Annons