Annons

Svar på insändare: ”Vi vill förenkla för invånarna”

Hanna Svensson och Magnus Frithiof på Region Kronoberg skriver att kommande förändringar ska göra det enklare att komma i kontakt med sin vårdcentral, inte svårare.
Insändarsvar • Publicerad 18 maj 2023 • Uppdaterad 9 juni 2023
Detta är en insändare i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Region Kronoberg svarar Inge Johansson i Växjö som skrev en insändare angående att man framöver inte kommer att ha direktkontakt med sin vårdcentral utan i stället vända sig till 1177.
Region Kronoberg svarar Inge Johansson i Växjö som skrev en insändare angående att man framöver inte kommer att ha direktkontakt med sin vårdcentral utan i stället vända sig till 1177.Foto: Janerik Henrsson/TT

I en insändare uttrycker Inge Johansson från Växjö oro för att han inte ska kunna ringa direkt till sin vårdcentral. Ida Eriksson (M), ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden, svarade på insändaren för att lätta oron. Även från verksamhetens sida vill vi klargöra att vi i Region Kronoberg vill förbättra kontaktvägarna till vården för invånarna – det är syftet när vi inför den digitala tjänsten 1177 direkt och så småningom en central telefoningång. Vården ska bli mer tillgänglig och jämlik. Den med störst vårdbehov ska få hjälp först och inte den som ringt först på dagen.

”När du blir sjuk ska du inte behöva fundera på vilken som är den rätta vårdnivån.”
bild 1/2
Magnus Frithiof, programchef omställningsprogrammet närmare kronobergaren på Region Kronoberg.
Hanna Svensson,  verksamhetsområdeschef för primärvård, psykiatri och rehab på Region Kronoberg.
Magnus Frithiof, programchef omställningsprogrammet närmare kronobergaren på Region Kronoberg.
Hanna Svensson,  verksamhetsområdeschef för primärvård, psykiatri och rehab på Region Kronoberg.

I höst kommer invånare i Kronoberg att kunna söka vård digitalt via 1177 direkt. Men de invånare som inte vill eller kan söka vård digitalt kan fortsatt ringa sin vårdcentral. Den digitala tjänsten 1177 direkt är en integrerad del av Region Kronobergs verksamhet, inte en privat aktör. 1177 direkt bemannas av medarbetare från Region Kronoberg.

Annons

På sikt kommer en central telefoningång att skapas. Ambitionen med förändringarna är att underlätta för invånarna. I dagsläget kan det vara krångligt att komma i kontakt med sin vårdcentral. Man hamnar i en kö och blir uppringd senare. Har man otur är kön full för dagen och man får ringa igen nästa dag.

När du blir sjuk ska du inte behöva fundera på vilken som är den rätta vårdnivån, utan du kan ta en kontakt – antingen digitalt eller via telefon – och få rådgivning och vid behov boka in ett besök. Har du en pågående kontakt med din vårdcentral ska det även fortsättningsvis finnas möjlighet att vända sig direkt dit.

Hanna Svensson, verksamhetsområdeschef primärvård, psykiatri och rehab

Magnus Frithiof, programchef omställningsprogrammet närmare kronobergaren

Annons
Annons
Annons
Annons