Börstoppar mötte placerare på Kosta outlet
I fjol var konferensutrymmet överfullt i Glasbaren på Kosta Boda Art Hotel. I år räckte inte ens hotellets stora konferenssal till. Deltagarna fick slå sig ned på outletens nedre plan, mellan sportshopen och rulltrapporna.
– Det fungerar. Men Torsten Jansson ser ett behov av större konferensutrymmen, sade Per-Erik Holmström på Financial Hearings.
Företaget kör ett liknade arrangemang under Sweden Open i Båstad, där man haft en liknande ökningskurva och hade 200 deltagare det tredje året.
Under torsdagen turnerade flertalet av deltagarna i bussar från Stockholm och hann med sex företagsbesök på väg till Kosta, dit de anlände strax före midnatt. Men det var ändå fullsatt när Torsten Jansson skulle berätta om New Wave på fredagsmorgonen. Han hade dock fått göra snabb resa till Stockholm.
Men med en lång lista föreläsare var det lätt att stuva om i programmet. Case Asset Management ställde upp med tre man på podiet: Bo Pettersson, Tom Andersson och Stefan Edberg. Företaget hjälper 250 familjer med placeringar, styr upp strukturaffärer och medverkar till företagsöverlåtelser. Dessutom upptäckte man tidigt möjligheterna med företagsobligationer.
– Speciellt bankobligationer. Det fanns en teoretisk konkursrisk, men staten hade gått in med garantier. Vi fick 140 procent avkastning på 1,5 år, säger Bo Pettersson.
Case vänder sig till allmänheten med sina två fonder.
– Den ena har förväntad avkastning på 6-8 procent och lägre risk än aktiemarknaden, sade Stefan Edberg.
Men han visade också statistik på hur lönsamma aktier är på lång sikt, i vissa intervall. Till exempel steg kurserna med 1 290 procent mellan 1982 och 2000.
Profilgruppen i Åseda går med vinst efter några svåra år, men omsättningen ligger långt under toppåren. VD Nils Arthur visade dock på företagets potential.
– Vi kan öka produktionen med 35-40 procent utan att göra några investeringar.
Sist ut var Gerteric Lindquist, vd för Nibe i Markaryd, och Torsten Jansson, ordförande för New Wave. De verkar skilda branscher, men tycks drivas av samma passion för utveckla sina företag.
– Älskar man sin produkt finns inga begränsningar, sade Gerteric Lindquist.
Torsten Jansson hade en gång visionen om ett glashotell i Kosta. Dan före invigningen hade han svårt att sova.
– Nu är hotellet en sedelpress. Beläggningen har legat över 70 procent fyra månader i rad.