Annons
Feature

STORT TEST: Så bra är årets nya sällskapsspel

Julen närmar sig med stormsteg och med den brädspelskvällarna. Vi har testat flera av årets nya brädspel – barnspel, familjespel och spel för vuxna.
•••
Brädspel • Publicerad 4 december 2021
Detta är en recension i Smålandsposten. En recension är en kritikers bedömning av ett konstnärligt verk.

Barnspel

Mr Wolf.
Mr Wolf.
Brädspel

Mr Wolf

Utgivare: Blue orange.

Ålder: 4+.

Antal spelare: 1–4.

Spelidé: Ett samarbetsspel där det gäller att samla rätt djur i rätt lador innan ­vargen hinner före.

Komma igång-tid: 5 minuter. Enkla och tydliga regler.

Speltid: 5–15 minuter ­beroende på svårighetsgrad (två eller tre djur per lada).

Kommentar: Det var ­spännande med vargen. Första gången vann vi, ­andra gången vann vargen. Samarbetsmomentet passade bra eftersom de tyckte att det var lite klurigt att komma ihåg vilka djur som hade stoppats i vilka lador och när ladorna var fulla.

Vi som spelade: Linn, 6, och My, 4,5 år.

Brädspel

Dragomino

Utgivare: Blue orange.

Ålder: 5+.

Antal spelare: 2–4.

Spelidé: ​Samla på drakar ­genom att bygga landskap med dominobrickor.

Komma igång-tid: 4–5 minuter.

Speltid: Cirka 15 minuter.

Kommentar: ​Ett trevligt ­familjespel med drakar. ­Spelet är fint, håller bra kvalitet och upplevs välbalanserat med ­inslag av både strategi och tur. Reglerna är enkla och man kommer snabbt igång med att spela. Ett spel tar ­ungefär en kvart och vi hinner spela flera omgångar innan barnen börjar byta drakar med varandra.

Vi som spelade: Loke, 32,­ ­Jessica, 31, Björn, 6, och Ivar, 4 år.

Brädspel

Lär dig siffror

Utgivare: Tactic.

Ålder: 4+.

Antal spelare: 1–4.

Spelidé: Du ska lägga det nummer som står, eller som du kommer fram till ­genom räkning, på brickan som matchar med spel­planen likt ett pussel. Har du gjort rätt blir baksidan en bild.

Komma igång-tid: Cirka 3 minuter.

Speltid: Cirka 15 minuter.

Kommentar: Ett mycket ­lärorikt och enkelt spel som får barnet att lära och öva sig på att räkna, med olika nivåer som följer barnet i dess lärande. Öppnar också upp för olika åldrar.

Vi som spelade: My, 5, ­Marielle, 39 och Mats, 39 år.

Barnspel

Lär dig färg och form

Utgivare: Tactic.

Ålder: 3+.

Antal spelare: 2-4.

Spelidé: Varje spelare ska fylla sin spelplan med brickor vars färg passar hål i spelarnas spelplan. Den som först kommer till fyra brickor vinner. Brickorna har olika färg och form. ”Lär dig färg och form” är som en utvecklad form av memory med spelplaner. För lite mer utmaning finns det möjlighet att istället för att lägga brickorna på bordet, lägga dem i en påse och endast känna på dem.

Komma igång-tid: 3-5 minuter. Rätt snabbt för vuxna att förstå och lite klurigare att förklara för barnet, men det blev enkelt när vi väl satte igång.

Speltid: Ungefär 10 minuter.

Kommentar: ”En utvecklad form av memory som kittlar barnets känsla för färg och form.” ”Enkelt och lätt för barn och vuxna att komma in i och utmanande för barnen. Barnsligt, menat på det allra bästa sättet!” "Spelets ramar och utmaningar verkar passa barnet bra. En omgång går kanske lite fort att slutföra, men det var inte tråkigt att spela en gång till."

Vi som spelade: Imre, 3 år och Arne, 34 år

Dans/kortspel

Bamse danskortspel

Utgivare: Egmont Publishing AB

Ålder: 5+

Antal spelare: 2-4

Spelidé: Varje spelare ska samla på sig kort. När du får tre likadana ska du dansa den dansen som visas på korten. Danserna imiterar olika djur.

Komma-igång tid: Typ 2 minuter. Manualen och instruktionerna va lätta att förstå.

Speltid: Cirka 15 minuter.

Kommentar: Ett roligt spel där man inte bara sitter still. Man får resa sig och dansa loss då och då.

Vi som spelade: Emma, 35, James, 35, Ella, 8 och Matteus, 5.

Brädspel

Lär dig bokstäver

Utgivare: Tactic

Ålder: 4+

Antal spelare: 1+

Spelidé: Det är fyra olika sorters spel i ett - med den gemensamma nämnaren att man ska utveckla sina kunskaper i läsning och stavning. För den enklaste nivån behöver man inte kunna skriva, utan det räcker med att känna igen bokstäver.

Komma-igång-tid: 3-4 minuter.

Speltid: Cirka 15 minuter.

Kommentar: ”Bra”. ”Det var lätt, tycker jag”. ”Inte så kul”. ”Förutsätter stort intresse för bokstäver om koncentrationen ska hålla".

Vi som spelade: Liam, 6, Franz, 5, Erik, 42.

Peppa pig – leriga fotspår.
Peppa pig – leriga fotspår.
Brädspel

Peppa pig – leriga fotspår

Utgivare: Tactic

Ålder: 3+

Antal spelare: 2-4

Spelidé: Att lämna ett lerigt fotspår efter sig genom att studsa boll i olika fack. Hamnar bollen i mitten av spelplanen får man lerpölsmästarbrickan. Den som först lämnar fotspår i sex rutor och har lerpölsmästarbrickan vinner.

Komma-igång-tid: 5 minuter. Enkla regler och en spelplan som gick snabbt att bygga ihop.

Speltid: 10 minuter.

Kommentar: Ett spel som lockade till många skratt när bollarna studsade lite överallt. Enkel spelidé men fighten om lerpölen var uppskattad av tjejerna. ”Studskompisen” som det var tänkt att man skulle studsa bollen mot var däremot ganska överflödig.

Vi som spelade: Linn, 6, My, 4,5.

Bamse odlingsspel.
Bamse odlingsspel.
Brädspel

Bamse odlingsspel

Utgivare: Kärnan

Ålder: 3 +

Antal Spelare: 2-4

Spelidé: Spelbrickorna består av grönsaksland, där varje spelar har tre olika. Spelarna ska plantera växterna – som består av mindre brickor – i grönsakslanden. I turordning vänder spelarna på växtbrickorna och placerar ut dem, alternativt kan den som har en bricka i sitt grönsaksland kasta tärning för att skörda eller fortsätta att vända brickor och plantera. Den som skördar sina brickor först vinner.

Komma-igång-tid: 5 min

Speltid: 15 min

Kommentarer: Spelarna som var ett halvår under lägsta åldersgräns hade svårt att greppa spelet. Bamse och de övriga lätt igenkända karaktärerna gör dock sitt och det finns en god pedagogisk tanke med spelet som säkerligen kan uppskattas av barn som hänger med mer, men kanske något för komplicerad spelidé även för treåringar.

Vi som spelade: Jonas, 28, Gustav, 2 och Elias, 2

Bamse och vulkanön.
Bamse och vulkanön.
Brädspel

Bamse och Vulkanön-spelet

Utgivare: Kärnan

Ålder: 5+

Antal spelare: 2-4

Spelidé: Följ med Bamse på äventyrs- och forskningsresa. Hjälp Bamse, Lille Skutt och Skalman att hitta djur. Har du otur, och misslyckas med utmaningarna på någon av stationerna ni besöker, blir du av med något av de insamlade djuren och får leta reda på andra djur. Den som samlat fyra olika djur och hinner först hem till Kullarna igen vinner.

Komma-igång-tid: 5 minuter

Speltid: 20-30 minuter

Kommentar: Ett spel för de yngre. Styrkan ligger i upplevelsen och spelidén. Inte i tävlingsmomentet. De lite äldre saknade utmaning. En av de tre olika utmaningarna är i närheten av att vara skicklighetsbaserat, de andra bygger på ren slump. Det finns ett lite moment av taktik, när man fritt får flyga till valfri plats, annars är även förflyttningen slumpartad och styrd av tärningen.

Vi som spelade: Lily 5, Elliot 11, Samuel, 9, Jonas 43.

Brädspel

Babblarna sol- och regn-spel

Utgivare: Kärnan

Ålder: 2+

Antal Spelare: 2-4

Spelidé: Här ska en blomma planteras och det gäller att hitta rätt blomma till rätt babblare och dessutom sol och regn för att blomman ska växa. Olika tecken ska göras för olika symboler så barnen får träna på allt från att göra tecken till att lära sig ord och vad som behövs för att blommor ska växa.

Komma-igång-tid: 3 min

Speltid: 15 min

Kommentarer: Lärofyllt och lustfyllt där det inte är hela världen om “reglerna” följs eller inte, där den vuxne kanske får tänka lite mer som barnen och tänka bort hur spelkonstruktören tänkt att det ska vara Även om Babblarna är bra för att få barnens uppmärksamhet, så glider uppmärksamheten lätt iväg till annat för de minsta. Absolut värt att spela flera gånger för att få ett bättre spelfokus.

Vi som spelade: Anna 39, Elias 2 och Gustav 2

Clicko – lär dig bokstäver.
Clicko – lär dig bokstäver.
Lärspel

Clicko lär dig bokstäver

Utgivare: Clicko

Ålder: 3–7 år

Antal spelare: 1–4

Spelidé: Bokstaven på kortet ska byggas med hjälp av träbitar med magnet.

Komma-igång-tid: 1 minut.

Speltid: Anpassningsbar.

Kommentar: Enkelt att komma igång och förstå. Barnen kan själva välja hur länge de vill spela och om de ska spela var för sig eller hjälpas åt. Stjärn- och monsterkort ger poäng respektive poängavdrag men kan läggas åt sidan om så önskas. Tips från testpatrullen är att spela på exempelvis kylskåpsdörren eftersom magneterna då lyder bättre än på golvet eller bordet.

Vi som spelade: Astrid, 2 och Leonel, 4.

Sequence junior.
Sequence junior.
Brädspel

Sequence Junior

Utgivare: Goliat.

Ålder: 3+

Antal spelare: 2–4.

Spelidé: Man ska få fyra i rad för att vinna. Enhörningskorten används för att placera ut marker, medan drakkort låter dig ta bort marker för de andra spelarna.

Komma-igång-tid: 5 min

Speltid: 20 – 30 min

Kommentarer: Lite svårt att förklara för en treåring som ganska snabbt tröttnade och hellre ville bygga torn med sina spelmarker. Hade nog sagt att åldern fyra och uppåt hade varit mer passande för detta spel.

Vi som spelade: Jonas 41, Alexandra 33 och Amanda, 3

Familjespel

Ryktet går – rita gissa.
Ryktet går – rita gissa.
Partyspel

Ryktet går – rita gissa

Utgivare: Wow Games.

Ålder: 12+.

Antal spelare: 4–12.

Spelidé: ”Guiden” styr när konstnären ska lyfta och sänka pennan. Sedan är det upp till artisten att ­gissa vad det är som bildas.

Komma igång-tid: 5 minuter.

Speltid: Man kan välja lite själv, men det står att det är först till 20 poäng och 30 minuter.

Kommentar: 13-åringen som hatar att spela brädspel låg dubbelvikt över bordet av skratt. Det säger allt.

Vi som spelade: Jonas, 52, Cissi, 49, Lisa, 22 och Emil, 13 år.

Brädspel

Zombie Kidz Evolution

Utgivare: Asmodee.

Ålder: 7+.

Antal spelare: 2–4.

Spelidé: Stoppa zombierna från att invadera skolan. ­Genom samarbete ska ­spelarna stänga de fyra ­portarna där fienderna väller in.

Komma igång-tid: 5 minuter. Speltid: Cirka 10 minuter – men svårt att sluta eftersom spelet utvecklas hela ­tiden.

Kommentar: Ett snabbt och enkelt spel där spelarna tävlar tillsammans istället för emot varandra. Smart och kul, även för barn strax under mål­gruppen.

Vi som spelade: Eric, 36, och Moa, 6 år.

Bäst i familjen.
Bäst i familjen.
Utmaningar

Bäst i familjen

Utgivare: Nicotext.

Ålder: 5–99 år.

Antal spelare: 2 eller fler.

Spelidé: Precis som i tv-­programmet ”Bäst i test” ska spelarna utföra olika ­utmaningar.

Komma igång-tid: Mindre än 1 minut.

Speltid: Över 15 minuter. Det går att hålla på hur länge som helst. Tips är att ställa alarm på en klocka så den ringer när omgången slut, annars kan barnen hålla på i evigheter.

Kommentar: Superroligt spel som uppskattades av alla som spelade. Man får vara beredd på att det kan behövas lite olika saker till vissa utmaningar.

Vi som spelade: Emma 35, James 35, Ella, 8, Elina, 11, Emma, 11, och Matteus, 5 år.

Deckarkortspel
Deckarkortspel
Kortspel

Lassemajas Detektivbyrå – deckarkortspel

Utgivare: Egmont Publishing.

Ålder: 8+.

Antal spelare: 2–4.

Spelidé: Man löser brott ­genom att samla på kort och på så sätt lägga ihop ­led­trådar.

Komma igång-tid: Mindre än 5 minuter.

Speltid: En runda tar cirka 20 minuter. Det går att spela flera gånger för att bli brons-, ­silver- och gulddetektiv.

Kommentar: Roligt spel! ­Barnen spelade flera gånger.

Vi som spelade: Emma, 35, ­James, 35, Ella, 8 och Matteus, 5 år.

Frågespel

Hjältar från hela världen

Utgivare: Tactic.

Ålder: 12+.

Antal spelare: 2–6.

Spelidé: Spelet handlar om personer som har påverkat ­mänsklighetens historia. 195 hjältar finns fördelade i olika kategorier. För att få poäng måste man gissa rätt på både kategori och namn.

Komma igång-tid: 5 minuter.

Speltid: 20–30 minuter.

Kommentar: Lärorikt. Man får testa sin kunskaper – men också lära sig mer om karaktärerna. Spelmomentet är genomtänkt och förlåtande. Kul med karaktär från olika områden. Några karaktärer är svåra att sortera, men på det hela taget ett kul spel, åtminstone för den historieintresserade.

Vi som spelade: Elliot, 11, ­Jonas, 43, och Malin, 43 år.

Carcassonne: 20th Anniversary Edition.
Carcassonne: 20th Anniversary Edition.
Brädspel

Carcassonne: 20th Anniversary Edition

Utgivare: Enigma.

Ålder: 7+.

Antal spelare: 2–5 spelare.

Spelidé: Turas om att slumpmässigt dra landsbrickor från en nedåtvänd hög. Respektive landsbricka har ett medeltida motiv som ska matcha de brickor som redan tagit plats på spelytan. Spelarna samlar poäng genom att placera ut sin ”följeslagare” på de platser och vägar som växer fram på spelplanen.

Komma igång-tid: Cirka 2–5 minuter. Ännu snabbare om du har spelat titeln tidigare.

Speltid: Cirka 30–45 minuter beroende på antal spelare.

Kommentar: Carcassonne firar 20 år och spelupplevelsen är lika underhållande nu som då. De enkla reglerna gör att spelare, oberoende av ålder och spelerfarenhet, snabbt blir likvärdiga motståndare. Långsiktiga strategier blandas med slumpmässiga möjligheter, vilket ger ett högt omspelsvärde. Jubileumsutgåvan erbjuder bland annat landsbrickor i hög kvalitet och två miniexpansioner.

Vi som spelade: Håkan, 66, Annika, 68, Karin, 27 och Johannes, 29.

Strategispel

Bankrånaren

Utgivare: Nicotext.

Ålder: 6+.

Antal spelare: 1-4.

Spelidé: Ett labyrintspel, där ni tillsammans bygger själva labyrinten. Målet är att stoppa en bankrånare som flytt ner i kloakerna för att försöka komma undan. Spelarna lägger i tur och ordning ut fortsättningen på kloakerna i hopp om att bygga ihop tunnlarna och få ett stopp på det underjordiska systemet. Det finns också fyra olika sorters specialkort där oväntade saker händer. När alla tunnlar är avslutade och tjuven inte längre har någon möjlighet att fly vinner spelarna tillsammans. I annat fall, om korten tar slut, kommer tjuven undan och alla förlorar tillsammans.

Komma-igång-tid: 3 minuter.

Speltid: 5-25 minuter.

Kommentar: Ett spännande spel där det gäller att vara taktisk. Det är ett viss mått av tur, för korten slumpas, men man har alltid fyra alternativ. Det gäller att försätta på en tunnel som någon annan nyss byggde på och den har definitivt ändrast tills det är din tur nästa gång. Kul att man spelar tillsammans och inte mot varandra.

Vi som spelade: Elliot, 11, Jonas, 43, Malin, 43, och Samuel, 9.

0-100 familj.
0-100 familj.
Frågespel

0-100 Familj

Utgivare: M.I.G.

Ålder: 6+.

Antal spelare: 2–6 eller i lag.

Spelidé: Svaret är ett tal mellan 0 och 100. En spelomgång innehåller 21 frågor och därefter räknar man samman sina poäng. Lägst poängsumma vinner.

Komma igång-tid: Cirka 7 minuter.

Speltid: 30–60 minuter.

Kommentar: Ett annorlunda frågespel, som även kan spelas på distans. På grund av sjukdom spelade vi med en annan familj via Facetime och det funkade fantastiskt bra. Tack vare det enkla upplägget passar det alla åldrar. Stort plus för att frågorna verkligen är up to date.

Vi som spelade: Pelle, 56, ­Susanne, 54, Denise, 21, Yvonne, 54, Sture, 54, Emile, 23, Belissa, 21, och Benjamin, 20 år.

Mitt i prick.
Mitt i prick.
Brädspel

Mitt i Prick

Utgivare: Tactic.

Ålder: 10+.

Antal spelare: 3–5.

Spelidé: Den spelare som har svarat mest medelmåttigt, alltså placerat sig mitt i mitten bland svaren, får gå med sin pjäs framåt, liksom den spelare som är närmast rätt svar. Den som kommer i mål först vinner spelet, eller som det står: ”Sikta inte mot stjärnorna – håll dig i mitten av vägen så blir du kanske en vinnare.”

Komma igång-tid: Det tog en stund innan vi förstod reglerna, men sedan var det ganska enkelt.

Speltid: 30+ minuter.

Kommentar: Ett roligt familjespel som passar alla åldrar.

Vi som spelade: Svea, 11, Harry, 12, Amanda, 24, Katja, 29, och Anneli, 58 år.

Familjespel

Coco crazy

Utgivare: Gameplay publishing.

Ålder: 7+.

Antal spelare: 2-8

Spelidé: Minnesspel där spelarna ska samla apor i alla sex färgerna. Det gäller att komma ihåg vilken färg som finns i de olika äggen.

Komma-igång tid: Cirka 5 minuter. Lättläst manual och enkla regler att förstå.

Speltid: Cirka 20 minuter.

Kommentar: Ett roligt spel där man behöver tänka och komma ihåg.

Vi som spelade: Emma, 35, James, 35, Ella, 8, Elina, 11, och Matteus, 5.

Världens barn.
Världens barn.
Frågespel

Världens barn

Utgivare: Tactic.

Ålder: 5-10 år

Antal spelare: 2-6

Spelidé: Man ska samla ihop tolv stämplar till ett tomt pass genom att svara på ömsom lätta, ömsom svåra frågor från jordens alla hörn. Man spelar inte mot varandra, utan tillsammans.

Komma igång-tid: Drygt tio minuter. Det är egentligen inte så komplicerat men en del att läsa igenom för att sätta sig in i upplägget.

Speltid: Cirka 20 minuter.

Kommentar: ”Det var riktigt bra frågor men en del var lite svåra.” ”Det var spännande att spilla in stämplarna i passet.” ”Allmänbildande spel framför allt för barn men även för vuxna.”

Vi som spelade: Oscar, 11, Einar, 11, Franz, 5, Karin, 44, och Erik, 42.

Disney Codenames
Disney Codenames
Deduktion

Disney Codenames

Utgivare: Asmodee

Ålder: 8+.

Antal spelare: 2–8.

Spelidé: Klassisk kortspel i Disney-skrud där spelarna spelar i lag. En i varje lag är så kallad ledtrådsmästare, som med ett enda ord ska försöka få sina lagmedlemmar att räkna ut vilka av de 25 korten på bordet som bär lagets färg. Den som först hittar alla sina kort vinner.

Komma igång-tid: Hyfsat enkelt, inlärningstiden borde inte ta längre än 5-10 minuter.

Speltid:15–20 minuter per omgång

Kommentar: Det finns ett enkelt och ett svårt spelsätt. Det går också att välja mellan att titta på bilder med Disney-tema, eller bara se text som i vanliga Code names. Bilderna ger såklart betydligt fler associationer än bara texterna, vilket ger nya möjligheter. För de riktigt inbitna Disney-älskarna går det att ge riktigt roliga ledtrådar. Samtidigt känns inte Code names som ett spel som behöver ett tema. Endast text – utan tema – är klart roligare och ger större svängrum. Vi ger det en trea, men originalet får en fyra.

Vi som spelade: Elin, 35, Emil, 38, Erik, 35, och Elin, 32.

Till Toppen – ett fartfyllt och lärorikt äventyr.
Till Toppen – ett fartfyllt och lärorikt äventyr.
Brädspel

Till Toppen – ett fartfyllt och lärorikt äventyr

Utgivare: M.I.G

Ålder: För hela familjen eller barn 5-14 år.

Antal spelare: 2-6.

Spelidé: Svara på frågor och gör uppdrag för att vandra hela vägen till toppen av berget. Den som först når toppen är vinnaren!

Komma igång-tid: 5 minuter. Enkla regler att läsa och förstå. En spelplan och två högar med kort samt varsin spelpjäs är det enda man behöver plocka fram.

Speltid: Cirka 30 minuter beroende på antal spelare.

Kommentar: Vi tycker att det här är ett roligt familjespel som lockar till många skratt. Uppdragen innehöll ofta charader vilket roade hela familjen. Om vi ska nämna ett minus så är det att frågorna är i enklaste laget för vuxna spelare. Plus är att det tar lagom lång tid att spela, även för barn med myror i brallan.

Vi som spelade: Wincent 40, Evelin 35, Lily 8, Jack 8.

Brädspel

Karriär

Utgivare: Ninjaprint.

Ålder: 8+.

Antal spelare: 2–6.

Spelidé: Få ihop livspusslet med lycka, pengar och framgång. Spelarna väljer sin egen livsformel. Precis som i verkliga livet går det inte alltid som man tänkt sig.

Komma igång-tid: Ganska svårt med två A4-ark regler. Vi rekommenderar att ­använda den medföljande QR-koden för en snabbare start.

Speltid: Speltid väljer man själv, men rekommendationen är minst 65 minuter.

Kommentar: Lite svårt att komma igång, men spelet växer efterhand med olika vändningar och tvister som leder till många familjära skratt.

Vi som spelade: Richard, 36, Oscar, 32, Moa, 27, och Ludwig, 25 år.

Hint Junior.
Hint Junior.
Frågespel

Hint Junior

Utgivare: Bezzerwizzer.

Ålder: 8+.

Antal spelare: 4 eller fler.

Spelidé: Använd charader, teckningar, ljud eller “hint­mojier” för att få medspelarna att gissa på så många ord som möjligt.

Komma igång-tid: Vid första tillfället är det mycket pyssel. Lite krångelvarning…

Speltid: Cirka 45 minuter, vilket är för länge för de yngsta.

Kommentar: Originalversionen av ”Hint” har blivit en hit. Det här är familjeutgåvan. Fast det är typ samma spel bortsett från att spelmakarna adderat emojisymboler. Lite för krångligt och krävande för en spelare strax under den tänkta målgruppen – och inte tillräckligt utmanande för föräldrarna. Så, familjespel? Nja. Mer en potentiell succé för fyra tioåringar.

Vi som spelade: Eric, 36, ­Malin, 35, och Moa, 6 år.

Sonar family.
Sonar family.
Brädspel

Sonar family

Utgivare: Matagot.

Ålder: 8+.

Antal spelare: 2–4.

Spelidé: I denna moderna variant av "Sänka skepp" gäller det att hitta och sänka motståndarlagets ubåt. Deltagarna är antingen kaptener som styr ubåten, eller radiooperatörer som försöker hitta det andra lagets båt. Till sin hjälp har lagen kartor.

Komma igång-tid: Det var inte helt enkelt att komma igång. Med hjälp av Youtube gick det lättare, men räkna med uppemot en halvtimme.

Speltid: 30–45 minuter.

Kommentar: Visst finns det lite dramatik och spänning i jakten, men spelet lovar mer än det levererar. Ingen fullträff!

Vi som spelade: Carl, 40, Alma, 14, Ebbe, 10, och Vide, 8 år.

Vuxenspel

Rackare 3
Rackare 3
Kortspel

Rackare! 3

Utgivare: Ninja Print.

Ålder: 15+.

Antal spelare: 3–20.

Tid: 30–60 minuter.

Spelidé: I tur och ordning ­läser spelarna upp vita spelkort. Varje spelare har svarta kort på handen och ska från dem välja ut ett roligt kort för att fylla de vita kortens blanka rader, för att skapa en så rolig mening som möjligt. Den vars kort vinner får ­behålla det vita kortet som en poäng.

Komma igång-tid: I princip bara att sätta igång direkt.

Speltid: Olika.

Kommentar: Ett roligt festspel som bjuder på mycket flams och trams.

Vi som spelade: Amanda, 23, Amanda, 24, Evelina, 25 och Felicia, 25 år.

Middagsspel

Fördomsspelet

Utgivare: Nicotext.

Ålder: 15+.

Antal spelare: 3 eller fler.

Spelidé: Här testar du om dina fördomar om dina medspelare stämmer. Ni drar kort i tur och ordning (ett för varje medspelare) och ska sedan hitta en fördom på kortet som stämmer in på varje person. Om din fördom stämmer in på personen som får kortet får du poäng.

Komma igång-tid: 2 minuter.

Speltid: 20 minuter.

Kommentar: Väldigt roligt spel! Ger många skratt under kvällen. Ska egentligen spelas under 20 minuter, men vi ­valde att köra hela kortleken. Enda nackdelen är att det kan ta lite tid att läsa igenom fördomarna på korten och bestämma vem som får vad. ­Passar sig därför enligt oss för 3–4 spelare och inte ett stort gäng.

Vi som spelade: Emelie, 29, Mathias, 29, Linda, 29, och Wiktor, 29 år.

Masterchef: Italiensk
Masterchef: Italiensk
Brädspel

Masterchef: Italiensk

Utgivare: Tactic.

Ålder: 14+.

Antal spelare: 3–4.

Spelidé: Flera sorters minispel avgör hur bra ingredienskort du får. Dessa ska du sedan skapa din paradrätt med.

Komma igång-tid: 10 minuter.

Speltid: Cirka 30 minuter.

Kommentar: Kul form där alla deltagare är med på alla delar. Åtta omgångar minispel genererar lika många ingrediens­kort – och den som lyckas bäst får välja dessa först. ­Oavsett hur det går i de små spelen har alla fortfarande chans att ta hem segern när det vankas finalomgång. Just den avslutande utmaningen genererade många skratt – och kanske är den panko­panerade vita fisken (vem vill kalla det fiskpinne?) med tillhörande sås av engelsk lakritskonfekt en framtida lyxrätt?

Vi som spelade: Senni, 35, Joakim, 33, Linnea, 32, och ­Oskar, 31 år.

Wavelength.
Wavelength.
Brädspel

Wavelength

Utgivare: Asmodee.

Ålder: 14+.

Antal spelare: Det står 2+ på spelet, men krävs minst 4 för att kunna spela som tänkt.

Spelidé: Två lag tävlar i tankeläsning. Genom att vrida på en spelskiva gäller det att med hjälp av spelkorten, och utifrån dem ett eget ledord, få sina lagkamrater att vrida ­precis rätt – och alltså läsa ens tankar. Sedan gäller det att själv gissa hur lagspelarna har tänkt.

Komma igång-tid: 5–10 ­minuter.

Speltid: Beror på antal spelare, och diskussionsglädjen… Fyra spelare tog knappt en halvtimme.

Kommentar: Genomtänkt partyspel där det gäller att vara påhittig. Det går snabbt att komma igång och är enkelt att förklara för andra.

Vi som spelade: Jennie, 30, ­Julia, 31, Claes, 35, och ­Matilda, 29 år.

Strategispel

Space race

Utgivare: Nicotext.

Ålder: 10+.

Antal spelare: 2–4.

Spelidé: Strategispel, smartaste, starkaste och mest stridsdugliga rymdskeppet vinner.

Komma igång-tid: +5 min.

Kommentar: Lite trixigt att komma igång. Hade underlättat med en instruktionstext på svenska för oss som inte är helt bekanta med engelsk rymdterminologi, men när man väl fattat galoppen var det inga problem. Ett spel som växer och blir roligare för varje omgång.

Vi som spelade: Håkan, 56, Marita, 54, Alma, 21, och Hilda, 17.

Micro Macro crime city.
Micro Macro crime city.
Kooperativt detektivspel

Micro Macro crime city

Utgivare: Venneröd förlag.

Ålder: 12+.

Antal spelare: 1–4. Det går att vara fler, men det blir trångt kring kartan.

Spelidé: Lös brott genom att leta ledtrådar i den med­följande kartan som visar tid och rum. Totalt finns 16 fall i olika svårighetsgrader. Varje fall har ett antal kort med frågor som ska hjälpa till att ta spelarna vidare.

Komma igång-tid: I princip ingen tid alls. Men se till att ha ett stort bord tillgängligt.

Speltid: Beror på hur många fall ni vill göra. Vi spelade igenom tre i olika svårig­heter på en halvtimme.

Kommentar: Enkelt, snyggt och påhittigt. Väldigt ­engagerande. Samtliga ­spelare stod böjda över ­kartan inom loppet av ­sekunder.

Vi som spelade: Elin, 35, Emil, 38, Erik, 35, och Elin, 32 år.

Hobbypsykologen.
Hobbypsykologen.
Middagsspel

Hobbypsykologen

Utgivare: Nicotext.

Ålder: 15+.

Antal spelare: 2 eller fler.

Spelidé: Frågespel där man i tur och ordning ställer ­frågor som nästa person ska svara på. Poängen är att gå på djupet i frågorna och den som spelar ”psykolog” får ställa följdfrågor till den utfrågade. Du får poäng om ”psykologen” anser att du gått tillräckligt mycket på djupet. Exempel på frågor: Berätta om vilken plats du helst väljer på bussen, om pinsamma saker du gjorde i högstadiet och om hur dina grannar spionerar på dig.

Komma igång-tid: 2 minuter.

Speltid: 15 minuter.

Kommentar: Vi anser att det passar mer som en ­konversationsstartare än som ett spel. Men frågor och svar kan bli rätt roliga.

Vi som spelade: Emelie, 29, Mathias, 29, Linda, 29, och Wiktor, 29 år.

Pandemic: Hot Zone – Europe.
Pandemic: Hot Zone – Europe.
Brädspel

Pandemic: Hot Zone – Europe

Utgivare: Z-Man Games.

Ålder: 8+.

Antal spelare: 2–4.

Spelidé: En pandemi har ­brutit ut. Spelarnas uppgift är att finna tre botemedel och stoppa virusets framfart. För att lyckas måste de samarbeta och använd sina karaktärers unika förmågor.

Komma igång-tid: Cirka 5 minuter. Reglerna är relativt tydliga, men vi rekommenderar att lära sig under spelets gång.

Speltid: Cirka 25–35 minuter.

Kommentar: Ett utmanade samarbetsspel. Vi upplevde det snabba spelformatet som både positivt och negativt. Vi uppskattar även att samtliga spelare måste vara aktiva ­under hela spelomgången.

Vi som spelade: Astrid , 20, Karin, 27, Anton, 27, och ­Johannes, 29 år.

MIG.
MIG.
Frågespel

MIG

Utgivare: MIG.

Ålder: 15+.

Antal spelare: 2–6 personer eller lag.

Spelidé: Den person som lyckats få rätt i alla ­kategorier först vinner ­spelet.

Komma igång-tid: 10–15 minuter.

Speltid: 1–2 timmar.

Kommentar: Det var stor ­variation bland frågorna, vissa var väldigt enkla och vissa väldigt svåra. Ett ­mellanting hade upp­skattats. Något segt och långdraget ibland. Men i det stora hela är MIG ett lärorikt spel som leder till intressanta diskussioner bland ­spelarnas olika synpunkter och perspektiv.

Vi som spelade: Annika, 27, Louise, 28, Mikael, 32, Carl, 26, och Sofia, 32 år.

När då då? – berömda kvinnor
När då då? – berömda kvinnor
Kortspel

När då då; Berömda kvinnor – pocket

Utgivare: Kärnan.

Ålder: 12+.

Antal spelare: 2–8 spelare eller lag.

Spelidé: Turas om att ta kort och bilda en tidslinje med fem olika händelser. Sätt korten i rätt tidsföljd. Du behöver inte känna till årtalen utan endast kunna placera dem i rätt förhållande till varandra. Den som först får fem kort vinner spelet.

Komma igång-tid: 5 minuter.

Speltid: Relativt snabbt, ­cirka 25 minuter.

Kommentarer: Roligt men utmanande spel som ledde till både aha-upplevelser och igenkänning. Lagom spel en vardagskväll och dessutom kände mamman att det blev en nyttig lektion inom ämnet feminism/­starka kvinnor som förändrat ­världen.

Vi som spelade: Catrin, 47, Wilma, 18, Thea, 16, och Lova, 15 år.

Genialt frågespel: Trivia.
Genialt frågespel: Trivia.
Frågespel

Genialt frågespel: Trivia

Utgivare: WOW Games.

Ålder: 14+.

Antal spelare: 2–4 eller lag.

Spelidé: Klassisk frågesport med en twist. Du ska svara snabbt på många frågor i rad innan timglaset runnit ut. För varje rätt svar får du gå framåt.

Komma igång-tid: Runt 5 ­minuter.

Speltid: Beror helt på hur många rätt man svarar i rad. Spelet kan i teorin vara över på bara några minuter. Enligt tillverkaren tar det runt 30 minuter.

Kommentar: Det känns som att spelet inte har tillräckligt med frågor, vi betade av en ganska stor del av korthögen snabbt. Det var kul med stressmomentet med timglas som kunde tvinga medspelarna till knasiga svar. I övrigt kändes spelet lite blaha. ­Känslan är att det räcker att ha spelat en gång.

Vi som spelade: Emma, 29, Gabriel, 29, Fredrik, 27, och Anders, 57 år.

Genialt frågespel: Logik.
Genialt frågespel: Logik.
Frågespel

Genialt frågespel: Logik

Utgivare: WOW Games.

Ålder: 14+.

Antal spelare: 2 eller fler.

Spelidé: Frågespel där man svarar på frågor à la matteboken på mellanstadiet. Man får ta lika många steg som antalet frågor man klarar av innan timglaset runnit ut. Målet är att komma först till motståndarens “dimension”, det vill säga startområde. Vi valde att spela i lag och kan rekommendera det, frågorna är för svåra för att det ska vara kul att klura på själv. Innan spelet börjar får man även välja om det är tillåtet med penna och papper och/eller miniräknare. Det rekommenderas om du inte har fotografiskt minne och högsta betyg i matte.

Komma-igång-tid: 10 minuter.

Speltid: En timme.

Kommentar: “Bra variation på frågorna, men vissa frågor gör att man känner sig korkad.” “När man väl fattar hur man ska tolka frågorna var det lite roligt.” “Vill inte spela igen.”

Vi som spelade: Pierre, 30, Frida, 29, Julia, 31, och Adrian, 30.

Crime Scene: London 1892.
Crime Scene: London 1892.
Samarbetsspel

Crime Scene: London 1892

Utgivare: Tactic.

Ålder: 18+.

Antal spelare: 1 eller fler.

Spelidé: Att med hjälp av spelplanen, de olika korten och den medföljande berättelsen lösa ett brutalt brott.

Komma igång-tid: Tog en stund. Eftersom det inte är ett traditionellt spel med en vinnare eller ett givet mål gäller det att tänka utanför boxen.

Speltid: Minst 2 timmar.

Kommentar: Här gäller det att samarbeta, hitta led­trådar, och resonera sig fram. När man lyckas knäcka ­koden är humöret på topp, värre när man kör fast. Om man känner för det går det att spela själv. Var med på att historien är blodig och väl detaljerad. Den stora haken är ändå att spelet bara funkar en gång – när fallet är löst ­försvinner spänningen.

Vi som spelade: Magnus, 52, Johanna, 48 och Iris, 18 år.

Genialt frågespel - Tankenötter
Genialt frågespel - Tankenötter
Frågespel

Genialt frågespel - Tankenötter

Utgivare: WOW Games.

Ålder: 14+.

Antal spelare: 2 eller fler.

Spelidé: Spelarna turas om att svara på frågor, begränsade av tiden mätt med hjälp att ett timglas. När tiden är slut får man flytta lika många steg på spelplanen som man svarat rätt på frågorna. Den som först tar sig in i en motståndares dimension vinner.

Komma igång-tid: 3 minuter.

Speltid: 25 minuter.

Kommentar: Många ”ahaaa”, ”åhhh” och ”meeen…” utlovas. De flesta, men inte alla, frågekorten är roliga. Men det här funkade inte, och då är ändå flera av oss ändå vurmare för både ordvitsar och klurigheter. Många av frågorna är öppna för tolkning. Diskussioner uppstår lätt. Frågorna hade passat bättre i bokform.

Vi som spelade: Marcus, 37, Sarah, 35, Jonas, 43 och Malin, 43 år.

Annons
Annons
Annons
Annons