Dyr dragkamp för att locka nya gymnasieelever
Kampen om gymnasieelever går in i sitt slutskede. På onsdag är sista dagen för elever i årskurs nio att välja vilken skola och utbildning de vill gå.
Det fria skolvalet uppskattas. Men får också konsekvenser.
Skolorna måste locka till sig nya elever för att inte förlora pengar och i sin förlängning kanske lärare, program och i slutändan nedläggning.
Svaret är ökad marknadsföring. Så ser det ut på nästan alla 21 gymnasieskolor i länet. Men det kostar också pengar.
Smålandspostens undersökning visar att totalsumman är över åtta miljoner kronor. Lågt räknat. Det motsvarar kostnaden för 18 lärartjänster.
Det är mitt i den verklighetens dragkamp Ida Küft ska göra sitt val.
– Det blir Procivitas, säger hon efter en hel del dividerande.
Därmed har en elev gjort sitt val. Många har inte bestämt sig än.
Läs mer i dagens Smålandsposten.
I morgondagens Smålandsposten och smp.se:
Det är inte marknadsföringen som avgör.