unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Att bli förd bakom ljudet – total tystnad från Växjö kommun

Vi läser med oro Bengt Sinners inlägg om vindkraftsbuller 20201210. Det är uppenbart att de närboende till Målajords kommande vindindustri norr om Växjö blivit förda bakom ljuset, eller snarare bakom ljudet, av myndighetsbeslut innebärande att storskalig industriell vindkraft kan byggas i närheten av där folk bor. Ännu mer lurade blir vi när exploatören efter beslutet tillåtits välja ett annat fabrikat med större rotorblad.
Insändarskribenterna har skickat med en illustration som visar de tre nya vindkraftverken som planeras i Målajord, i jämförelse med Växjö domkyrka.
Insändarskribenterna har skickat med en illustration som visar de tre nya vindkraftverken som planeras i Målajord, i jämförelse med Växjö domkyrka.
Foto: Privat
Detta är en insändare i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Varför används inte miljöbalkens försiktighetsprincip vid industriell vindkraft? Det vill säga så länge man inte kan visa att verksamheten är ofarlig, ska den betraktas som farlig. Nu råder en omvänd bevisbörda där närboende är hänvisade till att värja sig mot en ny påtvingad olägenhet. Helt i strid med miljölagstiftningen.

I Naturvårdsverkets vägledning av vindkraftsbuller avvaktas resultatet från några forskningsprojekt innan revideringar av mätmetoder övervägs. Men vilka blir konsekvenserna? När verk byggs och exponerar människor samtidigt som det är oklarheter kring hur man ska mäta buller blir de boende ofrivilliga försökskaniner.

I villkoren stipuleras maximalt 40 decibel hörbart buller vid bostäder, något som tolkats som ett gränsvärde. Vid närmare granskning visar det sig vara ett riktvärde enligt Energimyndigheten. Vad innebär ett riktvärde? 40 decibel invid bostäder är i själva verket en genomsnittlig nivå över viss tid. Ekvivalent kallas det. Men det ordet nämns mest i undantagsfall. Ska vi kanske ha 90 kilometer i timmen som ett ”riktvärde” när vi kör bil på landsväg i fortsättningen? Eller 90 kilometer i timmen i ”ekvivalent hastighet”? Det här är inget annat än ett oärligt trixande med siffror och begrepp på myndighetsnivå.

Tyskland är nu den största investeraren av vindkraft – i Sverige. På hemmaplan har opinionen för byggnation av vindkraft svängt varför blickarna riktats norrut. I Växjö kommun till Målajord och nu även Uråsa. Att överföra el på så långa avstånd som till södra Tyskland innebär överföringsförluster motsvarande produktionen av vart tionde verk. Inte direkt närproducerat.

På vilket sätt blir Växjö kommun grönare genom att ett tyskt energibolag omvandlar småländsk skogsmark till ett industriområde för energiproduktion avsedd till kunder i Tyskland?

Vi har i två insändare ställt frågor till Växjö kommun och efterlyst dialog. Varför prioriterar Växjö kommun utländska ekonomiska intressen framför de egna kommunmedborgarnas hälsa? Hur rimmar det med uttalandet ”Våra invånare ska ha samma livskvalitet var i kommunen man än bor”? Gäller inte det invånarna i Målajord, Eke, Sevedstorp och Drev?

Tystnaden från Växjö kommun är besvärande för oss som blivit förda bakom ljudet.

Vindpinade och förda bakom ljudet

quote
”Varför prioriterar Växjö kommun utländska ekonomiska intressen framför de egna kommunmedborgarnas hälsa? Hur rimmar det med uttalandet ”Våra invånare ska ha samma livskvalitet var i kommunen man än bor”?”