Annons

Ett förslag som gör redan undermålig verksamhet ännu sämre

Parallellt med all SFI-verksamhet i Växjö kommun finns en stor organisation av frivilliga läxhjälpare och språkkaféer. Dit kommer många SFI-elever som behöver hjälp med sina läxor. Som en av alla frivilliga läxhjälpare i Växjö blir jag oerhört bekymrad å elevernas vägnar över förslaget att den kommunala SFI-undervisningen ska läggas ner och all SFI fortsättningsvis ska skötas av olika privata utbildningsanordnare. En splittrad verksamhet kan nu komma att bli ännu mer splittrad.
Insändare • Publicerad 10 juli 2020
Detta är en insändare i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

När vi läxhjälpare möter SFI-eleverna syns tydligt en stor brist på samordning, samsyn och likvärdighet. Den nivå eleverna läser på tycks ibland ganska godtyckligt fastställd. Vissa borde ligga högre, andra ligger för högt. Elever kan ha mycket olika uppgifter med stor skillnad i svårighetsgrad trots att de läser på samma nivå, men för olika anordnare. Det vi oftast ser är uppgifter som ligger högt över elevernas prestationsnivå. Elever som knappt kan uttrycka en begriplig mening på svenska förväntas kunna skriva argumenterande eller reflekterande texter kring ett visst ämne. Andra elever kommer med uppgifter som jag vet är utformade av andra lärare, för många år sedan och tänkta att användas i annan verksamhet och i en helt annan kontext. Det händer att vi måste kontakta elevernas lärare på SFI för att påtala det orimliga i de uppgifter som delats ut. Många läxhjälpare är lärarutbildade och har goda pedagogiska insikter, men det går inte att hjälpa någon som inte ens förstår vad de ska göra och än mindre kan få ner det på papper.

Individualiseringen känns ofta bristfällig. Enligt kursplanerna för SFI ska undervisningen anpassas efter vars och ens nivå, men så sker långt ifrån alltid. Det känns också som om en del elever släpps igenom de olika spärrarna allt för lättvindigt, vilket visar sig när de inte klarar av uppgifter på den nivå de enligt egen utsago har passerat proven för.

Annons

När eleverna förväntas skriva längre inlämningsuppgifter försvåras det ofta av att de inte har tillgång till dator. Att skriva flera sidor i mobilen är inte helt lätt, men många har inget annat alternativ. Inte heller har de några lexikon till hjälp utan är hänvisade till Google translate. Ingen hjälp på ”skolan” på det egna språket verkar heller finnas.

Som nyanländ i Växjö kommun förväntas du delta i SFI-undervisningen. Du ska då själv väja anordnare, vilket kräver både goda språkkunskaper samt förmåga att värdera vilken anordnare som är bäst. Redan här kan det gå fel. Växjö kommun har tagit emot dessa personer. De måste delta i SFI-undervisning för att få sina bidrag. Då borde det också vara Växjö kommuns ansvar att stå för svenskundervisningen och inte lämnar över den till vinstdrivande företag.

Mitt förslag är att kommunen, för att säkra kvaliteten och likvärdigheten och öka möjligheterna till samordning och samarbete runt eleverna, tar över samtlig SFI-undervisning och endast i specialfall anlitar privata entreprenörer. Med nuvarande förslag kommer en redan undermålig verksamhet bara att bli sämre. Tänk om och gör rätt!

Gunilla Nilsson, lärare och läxhjälpare

Annons
Annons
Annons
Annons