Annons

Inrätta ett ämne i skolan om konflikthantering och socialt samspel

Uppmuntrad av vänner som är lärare skriver jag nu till dig, utbildningsminister Anna Ekström. Jag föreslår att man inrättar ett ämne i grundskolan som handlar om konflikthantering och socialt samspel.
Debatt • Publicerad 6 mars 2021
Detta är en opinionstext i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Karin Willén Wirdenäs vill se ett nytt ämne i skolan.
Karin Willén Wirdenäs vill se ett nytt ämne i skolan.Foto: JESSICA GOW / TT

Anledningen är att jag tycker att förmågan att hantera aggressivitet och skilda åsikter, samt att respektera oliktänkande är avgörande för att ett samhälle skall fungera väl. Jag tycker att vi har ett samhälle och en värld som har mycket stora svårigheter att hantera konflikter. Min erfarenhet är att vi har svårt att lyssna på varandra (monolog i stället för dialog), svårt att tolerera kritik, ofta missförstår varandra både i tal och skrift. Mellanmänskliga relationer är svårt och något man måste arbeta med hela sitt liv. Under uppväxtåren är våra möjligheter till inlärning som störst.

Mitt förslag är ett ämne i skolan som i de första klasserna fokuserar på konflikthantering genom enkla, konkreta övningar. Vad händer när man blir arg på någon? Hur försonas man? Och så vidare. Ämnet kan öka i komplexitet för varje åldersgrupp. Diskussioner, samspel i små och stora grupper. Vilka processer leder till att man känner sig utanför, att man blir mobbad eller blir en mobbare? Hur inverkar kulturella skillnader?

Annons

På högstadiet behöver man sätta ord på sin emotionella och kroppsliga utveckling, som därför behöver ta mera plats på schemat. Jag tror att en del faktainlärning med fördel kan vänta till gymnasiet, när en del känslostormar har lugnat ner sig.

Jag förstår att liknande frågeställningar ingår i, tas upp inom befintliga ämnen. Men området konflikthantering/socialt samspel/relationskunskap är för viktigt för att riskera hamna mellan stolarna. Det behövs en målinriktad, aktiv och långsiktig inlärning enligt min mening.

Som en följd av ovanstående förslag behöver lärarutbildningarna mera tid för ovanstående processer.

I alla grupper finns utstötningsmekanismer. Tendens till mobbning måste ständigt motarbetas inom skolan och inom vuxenvärlden. Inte minst på våra arbetsplatser. Konflikter sopas under mattan och i media talas det ofta om tystnadskulturer.

Skolan är också en viktig aktör för att förebygga våld och kriminalitet.

Det har blivit allt mer angeläget att lära sig att använda sociala medier på ett konstruktivt sätt och motverka att man sprider hat och hot.

Vi möter nu människor från andra kulturer långt oftare än tidigare generationer.

Krig, en otroligt primitiv konfliktlösningsmetod, skulle förhoppningsvis bli betydligt ovanligare om vi lär oss kanalisera vår vrede och ilska.

Karin Willén Wirdenäs, Växjö, socionom och psykolog

”Mitt förslag är ett ämne i skolan som i de första klasserna fokuserar på konflikthantering genom enkla, konkreta övningar. Vad händer när man blir arg på någon? Hur försonas man?”
Annons
Annons
Annons
Annons