Annons

Insändare: ”Avverka inte i Fyllerydsskogen”

”Vi uppmanar kommunen att avblåsa avverkningen nu – innan det är för sent.”, skriver Ellie Cijvat, aktiv i Växjö Forum och en utav de som blev avhysta från skogen av polisen.
Insändare • Publicerad 16 augusti 2023
Detta är en insändare i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Fagrabäcksrondellen
FagrabäcksrondellenFoto: Filip Sjöfors

Nu är budskapet ute att Växjö Kommun ” mitten på augusti” ska börja avverka 10 hektar av den finaste delen av Fyllerydsskogen, för att göra plats åt en överdimensionerad, otidsenlig och klimatskadlig trafikplats: Fagrabäck. Men Trafikverket har inte ens upphandlat arbetet än. Vi uppmanar kommunen att avblåsa avverkningen nu – innan det är för sent.

Det finns två argument för detta. För det första, vi vill inte riskera att förlora en del av en fin skog när upphandlingen inte är i hamn än. Dessa typer av projekt blir ofta dyrare än budgeterat, och utöver det har ränteläget förändrats vilket också kommer bidra till ökade kostnader. Det andra argumentet är att både kommunen, Trafikverket och regeringen då får betänketid och kan ompröva beslutet att bygga den nya trafikplatsen med tanke på att vi har en klimatkris.

”Alla planer pausades och ska bedömas på nytt, nu med ‘klimatglasögonen’ på. Växjö, som kallas för Europas grönaste stad, kan ta initiativ till att Sverige ska göra likadant.”
Så här såg det ut senast det var en stor byggarbetsplats vid nuvarande Fagrabäcksrondellen. 10 juni 1986. Ur Smålandspostens arkiv. Foto: Anders Roos
Så här såg det ut senast det var en stor byggarbetsplats vid nuvarande Fagrabäcksrondellen. 10 juni 1986. Ur Smålandspostens arkiv. Foto: Anders Roos
Annons

Häromåret gjorde Wales precis det vad gäller alla motorvägsbyggen: Alla planer pausades och ska bedömas på nytt, nu med ‘klimatglasögonen’ på. Växjö, som kallas för Europas grönaste stad, kan ta initiativ till att Sverige ska göra likadant.

Forskning visar att utvidgning av motorvägar leder till mer trafik. Det är fel väg att gå. Istället bör Trafikverket titta på steg 1 i Fyrstegsprincipen, som innebär att analysera andra åtgärder som minskar biltrafiken så att nuvarande rondell räcker. En mycket enklare lösning kan tas fram som gynnar kollektivtrafiken och underlättar för cyklister. Nu när vi precis har kommit ur stormen Hans borde det vara övertydligt vilken utveckling vi måste satsa på.

Ellie Cijvat, aktiv i Växjö Forum

Annons
Annons
Annons
Annons