Annons

Insändare: ”Lärarna ska förstå alla diagnoser”

En skolelev som skriver under signaturen ADHD-kaoshjärna menar att lärare behöver mer utbildning i att hantera elever med diagnoser. Både för sin egen och för elevernas skull.
Insändare • Publicerad 22 januari 2024
Detta är en insändare i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Elever i fjärde klass lämnar sitt klassrum för att ta rast.
Elever i fjärde klass lämnar sitt klassrum för att ta rast.Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

I alla klasser finns det någon med en diagnos. Det kan finnas ADHD, ADD, autism, dyslexi och många fler. Oavsett om det syns i klassrummet eller om det är svårare att upptäcka är det fortfarande viktigt att lärarna ska förstå hur de ska hjälpa dem med diagnoser. I lärarprogrammet finns det inte någon lång kurs om hur man förstår och hjälper dem med en diagnos. Det finns en kurs men den är inte så utvecklad och visar bara det grundläggande som vilka diagnoser det finns och vad de gör. Ute i skolan möter lärarna flera barn om dagen som behöver extra hjälp på lektionerna och i korridorerna men lärarna har nästan aldrig någon koll på hur och vad de ska hjälpa till med.

För det första vågar inte alla med en eller flera diagnoser säga till om de behöver hjälp eller behöver gå ut ur klassrummet för att få lite hjärnpaus. I vissa diagnoser kan man vara väldigt utåtriktad och i andra inte alls. Om alla lärarna skulle veta hur de hjälper till så skulle alla med diagnoser ha lättare med skolan.

”Är det verkligen meningen att lärarna ska må dåligt över det? Nej, det tycker inte jag.”
Annons

Det är ju klart att lärarprogrammet skulle bli längre om man la till en längre kurs. Men om man tänker långsiktigt skulle den tiden som man lägger på kursen ta bort tiden som lärarna söker på hur de ska hjälpa. Till exempel att de googlar ADHD för att veta vad det går ut på och vad det är. Det tar också bort tiden som lärarna måste svara på mejl från föräldrar och elever som försöker få lärarna att förstå vad och hur diagnosen fungerar och hur man får barnet att må bättre och förstå skolan bättre. För det andra så tror jag att många lärare känner sig odugliga men också dumma för de inte vet hur de ska få de med diagnoser att känna sig trygga och förstådda i skolan. Är det verkligen meningen att lärarna ska må dåligt över det? Nej, det tycker inte jag. Det finns så många sätt som lärarna kan få reda på hur de ska hjälpa till. Man kan gå på en föreläsning som visar sätten som man kan hjälpa. Lägga till mer på kursen i lärarprogrammet och göra den obligatorisk. Och många fler sätt.

Det är ju såklart inte bara lärarna som mår dåligt över att de inte vet. Elever med diagnoser kämpar dagligen med att behöva komma till skolan och veta att det kommer vara kaos i hjärnan. Att veta att man kommer att komma in på lektioner och inte förstå uppgifter för det är antingen för långa och förvirrande förklaringar eller alldeles för korta så det inte finns tillräckligt mycket information. När det är så lite information vet man inte vad man ska skriva.

Sammanfattningsvis kan många saker förbättras för både elever och lärare om alla lärare får veta hur de ska möta elever med diagnos. Lärarna mår bättre för de hjälper barnen på ett bra och förståeligt sätt. Elevernas skolgång förbättras för att de får hjälp av lärarna i skolan så de orkar och förstår mer av sin utbildning.

Skriven av en ADHD-kaoshjärna

Annons
Annons
Annons
Annons