Annons

Insändare: ”Sänk biljettpriserna och locka folk till kollektivtrafiken hellre än att skrämma bort dem”

Philip Groves i Växjö menar att det är dags att sluta höja priserna på både parkeringar och på kollektivtrafiken.
Insändare • Publicerad 19 april 2024
Detta är en insändare i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Arkivbild: Länsbuss 215 mot Tingsryd passerar Linnéparken i Växjö. Länstrafiken Kronoberg.
Arkivbild: Länsbuss 215 mot Tingsryd passerar Linnéparken i Växjö. Länstrafiken Kronoberg.Foto: Jonas Engman

Växjös trafikpolitiker har bestämt sig för att slå ned på alla som vågar parkera på kommunens gator. De ger bara svepande förslag om att folk istället bör åka kollektivt. Bortsett från de som bor inom tätortsområden, ställer jag frågan ”vilken kollektivtrafik?”

Bor man utanför de närbelägna områden är situation oftast en helt annorlunda, något som politikerna bekvämt väljer ignorera när de själva kör bil och förmodligen har gratisparkering i kontorets källarplan. Med denna insändare vill jag uppmana våra politiker att kolla de olika tidtabellerna för att själva undersöka hur någon som jobbar i Växjö eller vid CLV, och som bor i någon av Växjös angränsande städer typ. Lammhult, Lessebo eller Åseda, skall planera sina resor utan bil. Svårt på vardagar, ännu värre för den som arbetar helger och oregelbundna tider, i synnerhet inom serviceyrken och vården. För många är kollektivtrafiken inget alternativ, utan en nödvändighet. Det är precis därför dessa bilister blir ett lätt byte för våra politiker.

Annons

För sjukhusanställda och friska patienter är det nya parkeringshuset Bangården ett möjligt alternativ, trots en kvarts promenad, oftast i regn, snö och blask. Att resa gratis mellan Bangården och sjukhuset med linje 7 (mot uppvisande av sitt parkeringskvittot) skulle underlätta, bara det fanns en kommunalanlagd hållplats vid korsningen Wennerbergsgatan/Södra Järnvägsgatan.

”Våra trafikpolitiker måste komma ifrån tanken att den enda lösningen för ekonomin är att ständigt höja biljettpriserna.”

Ett gammalt förslag (som snarast bör dammas av) är att kommunen etablerar infartsparkering i kringområden där utsocknes bilister kan ställa sina fordon och ta bussen de sista kilometerna. Sådana exempel vore vid Teleborgs vattentorn, vid Sandsbro, samt i Räppe vid den övergivna sjukhustomten. I samtliga fall skall bussresan in till centrum ingå i parkeringsavgiften, ingen dubbelbeskattning alltså.

I London har borgmästaren sänkt biljettpriserna, i första hand på fredagar när många efter pandemin fortfarande jobbar hemifrån. Då gäller lågpris hela dagen, något som med all säkerhet kommer utvidgas. Vidare har Storbritanniens samtliga pensionärer var sitt busskort för gratisresor. Ytterligare ett initiativ från regeringshållet för att stödja lokalt bussåkande är en maxavgift á 2 pund (cirka 26 kronor) per resa, oavsett resans längd (gäller ej långfärdsbussar).

Våra trafikpolitiker måste komma ifrån tanken att den enda lösningen för ekonomin är att ständigt höja biljettpriserna. Var gång man höjer priset med 10 procent förlorar man uppskattningsvis 10 procent av sina passagerare. Meningslöst! Däremot är förslaget att alla pensionärer i Kronoberg får köpa ett årskort för 500 kronor betydligt bättre än att ett fåtal 80-plussare får åka gratis.

Jag uppmanar våra politiker att överväga tanken att sänka biljettpriserna och locka folk till kollektivtrafiken hellre än att skrämma bort dem.

Philip Groves, Växjö

Annons
Annons
Annons
Annons