Annons

Insändare: ”Vi betalar för dyrare biljetter men vi får en betydligt sämre service”

Sedan mitten av december kan jag räkna på en hand hur många gånger som bussen faktiskt har varit i tid, skriver Vera i en insändare.
Insändare • Publicerad 9 mars 2024
Detta är en insändare i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”På vilket sätt kommer vi resenärer bli kompenserade för alla förseningar? Det enda rimliga enligt mig är att bjuda på minst ett månadskort.”, skriver Vera i en insändare.Foto: Smålandsposten

Eftersom man inte får några svar från Länstrafikens kundservice, så hoppas jag att på detta vis få svar på mina frågor av antingen trafiknämndens ordförande, Länstrafiken eller Connect bus.

Jag åker dagligen buss till och från mitt arbete och problemen sedan Connect bus tog över trafiken kvarstår. Jag och många andra betalar för dyrare biljetter, men vi får en betydligt sämre service än tidigare.

Annons

Sedan mitten av december kan jag räkna på en hand hur många gånger som bussen faktiskt har varit i tid. Det här med tidtabellen verkar mest bara vara en rekommendation istället för något som man kan förlita sig på. Reglerna kring hur och när man får ersättning är också ett enda stort skämt!

Som resenär ska man kunna resa tryggt och säkert med kollektivtrafiken, men vissa körstilar skapar en otrygghet. Ibland får man vara beredd på tvära kast mellan ”gasen-i-botten-körning” varvat med tvärbromsningar, eller en rivstart innan jag som resenär har hunnit sätta mig. Allt för ofta struntar chaufförer i att köra in på hållplatser där resenärer ska kliva av eller på. Vid flera tillfällen har avstigande till och med tvingats hoppa av på en senare hållplats på grund av att chauffören inte har kommit ihåg att stanna. Vissa chaufförer har dessutom tagit för vana att stanna långt ute på vägen när man ska kliva av och på, vilket är problematiskt när det kommer till tillgänglighetsanpassningen, framför allt för de som är något rörelsebegränsade.

”Någon servicekänsla finns inte såvida det inte är en äldre och rutinerad chaufför som sitter bakom ratten, vilket tyvärr är sällsynt idag.”

Vid frågor till flera chaufförer angående biljetter, om kortläsaren fungerar eller ej, vilken hållplats man ska kliva av på för att byta till anslutande buss etcetera så möts man ofta av svar som ”jag vet inte” eller inget svar alls. Ibland viftar man bara lite med händerna. Någon servicekänsla finns inte såvida det inte är en äldre och rutinerad chaufför som sitter bakom ratten, vilket tyvärr är sällsynt idag.

Med anledning av ovanstående så vill jag veta:

1. Vem är ansvarig för planeringen av att tidtabellerna är hållbara för både resenärer och chaufförer?

2. På vilket sätt kommer vi resenärer bli kompenserade för alla förseningar? Det enda rimliga enligt mig är att bjuda på minst ett månadskort.

3. Vem är ansvarig för att jag som resenär får åka tryggt och säkert? Finns det inga krav på hur man framför en buss?

4. Är det inte chaufförens skyldighet att köra in och stanna vid hållplatser när det finns av- och/eller påstigande?

5. Är det inte meningen att man ska kunna resa med buss om man går på kryckor eller har någon form av begränsning i sin rörelse?

6. Är det inte meningen att man som chaufför ska ha någon form av servicekänsla och linjekunskap? Vem är ansvarig för att alla chaufförer får en ordentlig linjeträning?

Annons

7. Finns det inga krav på att man som chaufför ska kunna kommunicera med sina resenärer på ett trevligt och hjälpsamt sätt?

Vera

Annons
Annons
Annons
Annons