Annons

Myresjöhus eller Växjö Arena?

Tillbringade några dagar i Växjötrakten under EM fotbollen för damer. Jag körde några ungdomar till en av matcherna i Arenastaden. Vi passerade först gamla anrika Värendsvallen. Därefter kom vi till Myresjöhus Arena. Dröm om vår förvåning, när vi upptäckte att Myresjöhus skyltar på arenan var maskerade och övertejpade.
Insändare • Publicerad 17 augusti 2013

Inget namn kunde vi se! I stället för företagsnamnet fanns överallt UEFA banderoller med engelsk text: ”Welcome to Växjö”

När jag sedan läste Smålandsposten den 22 juli, fick jag svaret: ”...Myresjöhus Arena eller Växjö Arena som arenan döpts om till under turneringen.”

Annons

Är det inte absurt att behövabyta namn under ett europeiskt mästerskap? UEFA godkänner nämligen inte kommersiella namn på arenor under internationella turneringar. Varför gav man den inte redan från början ett godtagbart och hållbart namn som Växjö Arena eller Nya Värendsvallen? Det hade varit rationellt, eller hur? Efter sista matchen var Myresjöskyltarna åter på plats,

Jag kan inte heller förstå att ledningen för Myresjöhus accepterar dylika avtal. De godkänner tydligen reservationslöst UEFAs regler? Varför?

Har hade Myresjöhus dessutom haft ett gyllene tillfälle att marknadsföra sig på den europeiska marknaden, i bland annat Tyskland och Italien, under EM. Detta torde väl ändå ha varit syftet och målet med den förmodligen dyra arenasponsringen?

Det vill säga att marknadsföra sig inte bara i Sverige utan även i Europa. Extra marknadsföring för Sverige är överflödig.

De allra flesta känner ju redan till företaget. Varför inte i framtiden ge nya arenan ett hållbart och trevligare namn med Växjöidentitet?

Skåningen (Undertecknad) föreslår då namnet Stig Svenssson Arena, för att samtidigt hedra minnet av Stig Svensson.

Han var en legendarisk Österprofil.

Det vore intressant att höra företagsledningens åsikt om denna PR-flopp.

C-G PERNBRING,

SKÅNE

Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons