Annons

Nytänk behövs i Östra Kronoberg

Insändare • Publicerad 1 oktober 2010

Miljöpartiet har motionerat om en utredning om ökat samarbete eller kommunsammanslagning i östra delen av länet. Oavsett hur långt detta samarbete kommer att sträcka sig i framtiden så finns det stora möjligheter att åstadkomma ett gemensamt varumärke och en gemensam plattform för turism.

Kommunerna i öster behöver bli kända för något mer än enskildheter som travbana, glasrike, pappersbruk, natur, etc.. Det vanliga är att folk känner till enskildheterna men inte vilken kommun eller region man befinner sig i. Ett större samverkansområde med liknande förutsättningar ger bättre och större möjligheter att attrahera företag som arbetar med modern teknik och/eller upplevelser. Det är inget fel med omsorg om den traditionella industriella bas som kommunerna har i Östra Kronoberg. Men politiken behöver lyftas och anpassas till 2000 talets förändrade verklighet och där ingår ett varierat näringsliv och omsorg om miljön som gör att människor vill verka och bo där. Grunden för detta finns genom befintliga tillgångar i historia, natur, byggnader, människor och kommunikationer. Det finns många exempel på att utveckling kommer tillstånd först efter att en ort drabbats av en drastisk nedläggning av något slag. Det är förstås ett smärtsamt, dyrt och ett riskabelt scenario. Det enda vettiga är att börja omställning i tid och minska risktagandet.

Annons

Hand i hand med ett oftare synligt kommunnamn ”Östra Kronoberg” går möjligheterna att få en mer sammanhållen satsning på turism. Varför ska vi nöja oss med att folk gör ett tretimmarsbesök i en kulturmiljö eller på travbana när vi med samverkan få dem att stanna tre dagar eller tre veckor. Jag förespråkar alltså satsning på gemensamt varumärke för all verksamhet i Östra Kronoberg, gemensamma medvetna insatser för breddning av näringslivet och miljöarbete som avslutar nuvarande utsläpp och återställer förstörda miljöer.

Per Erik Falk

Miljöpartiet i Lessebo

Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons