Annons

Spaning om framtidens resande

På morgonen den 26 maj i år åkte en personbil in på en tankstation i Orly utanför Paris för att tanka. Fem minuter senare lämnade den stationen efter att ha fyllt på 5,6 kilo bränsle. Därefter åkte bilen ut på de allmänna vägarna söder om Paris.
Insändare • Publicerad 11 december 2021
Detta är en insändare i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
I Sverige har vätgasens fördelar inom transportsektorn uppmärksammats framförallt för att den är det enda realistiska alternativet för att ersätta fossila bränslen och förbränningsmotorer i tunga transporter över långa avstånd samt för många entreprenad- och logistikmaskiner, skriver T Johansson.
I Sverige har vätgasens fördelar inom transportsektorn uppmärksammats framförallt för att den är det enda realistiska alternativet för att ersätta fossila bränslen och förbränningsmotorer i tunga transporter över långa avstånd samt för många entreprenad- och logistikmaskiner, skriver T Johansson.Foto: Pontus Lundahl/TT

När bilen skulle tankas nästa gång hade den kört drygt 100 mil (1 003 kilometer för att vara exakt). Det betyder att den endast använt 55 gram bränsle per mil. Bilen hade alltså körts på allmänna vägar bland annan trafik och med modern körteknik, det som även kallas ecodriving.

Under resan hade bränslet inte bildat några som helst avgaser, varken koldioxid, kväveoxider eller stoftpartiklar. Bränslet var naturligtvis vätgas, som hade återförenats med luftens syre i bränsleceller och bildat en halv liter vatten per mil.

Annons

Amerikanerna ville inte vara sämre utan den 23 augusti startade de ett liknande test under övervakning av Michael Empric från Guinness World Records. Denna test med plomberad tank ägde rum på vägarna i Los Angeles-området. Det nya Guinnessrekordet på en tank blev 136 mil (845 miles), det vill säga en förbrukning på 0,042 kilo/mil vätgas (den totala förbrukningen var 5,65 kilo).

I till exempel Tyskland har vätgas blivit ett etablerat fordonsbränsle och det finns ett 90-tal tankstationer utspridda över landet. Priset som betalas för vätgas på tankstationen är 8 euro per kilogram vilket ger en milkostnad på 3,40 kronor/mil med Los Angelesförbrukningen. Även om inte alla har möjlighet att köra lika bränsleeffektivt är det inte orimligt med en milkostnad i storleksordningen 6–8 kronor/mil.

”Grön” vätgas framställs genom elektrolys av vatten med hjälp av förnybar/icke fossil elenergi. Vätgasen är alltså inte ett primärbränsle i sig, utan enbart ett sätt att skapa en lagringsbar och enkelt distribuerbar energibärare, som har använts inom industrin i över 100 år. Den används till exempel både i stål-, livsmedels- och läkemedelsindustrin och har nyligen fått stor uppmärksamhet i samband med produktionen av grönt stål.

I Sverige har vätgasens fördelar inom transportsektorn uppmärksammats framförallt för att den är det enda realistiska alternativet för att ersätta fossila bränslen och förbränningsmotorer i tunga transporter över långa avstånd samt för många entreprenad- och logistikmaskiner.

Även på personbilssidan finns ett växande intresse och tankstationer växer upp runt om i Sverige. I Kronobergs län är tankstationer på gång i Ljungby, Markaryd och Uppvidinge. Men vad händer i Växjö? – håller ordet grön i sloganen ”Europas grönaste stad” på att skifta betydelse från miljövänlig till omogen och i behov att utveckla sig?

T Johansson, Växjö

Annons
Annons
Annons
Annons