Annons

Sverige bör utbilda ukrainska piloter i JAS 39 Gripen

Vi har ett ypperligt stridsflygplan som är byggt för att bemöta ett eventuellt ryskt angrepp. JAS, med sina egenskaper som till exempel short takeoff and landing, tio minuter turnaround, dess kapacitet att använda vanliga vägar för start och landning, är som skapt för att möta det ryska angreppet på Ukraina.
Insändare • Publicerad 25 september 2022
Detta är en insändare i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
AS-39 Gripen.
AS-39 Gripen.Foto: Sandor Ujvari

Mitt uppsåt är naturligtvis att hjälpa ett land som slåss för dess existens, våra demokratiska värderingar, sitt oberoende, men jag tror att det också kommer att gagna Sverige både prestigemässigt och ekonomiskt. Faktum är att Ukraina håller på att försvaga Ryssland militärt och ekonomiskt: en stormakt ledd av en despot som tror att Sverige är en del av dess intressesfär och tar sig friheten att diktera för oss i vilka allianser vi ska ingå och inte.

Med andra ord, Ukraina håller på att föra ett krig för hela den demokratiska världen. Aldrig har före detta Sovjetunionen varit så farligt för omvärlden, så oberäkneligt som dagens Ryssland är.

Annons

Sverige kan tillhandahålla pilotutbildningar och eventuellt skänka några plan av dem Sverige kommer att få tillbaka efter att leasingperioden är över. Jag är säker på att FMV har några stående JAS-plan på lager. Resten, utifrån behov, kan bekostas av de 50 länder som utgör Ukraine Defense Contact Group, EU, Nato.

Det var faktiskt förhållandevis länge sedan Saab fick en exportorder på JAS. Ett eldprov i Ukraina kommer säkerligen att ge en vitamininjektion för flygplanet. JAS är kompatibel med alla Nato-vapen. Det blir inte svårt att beväpna ett sådant mångsidigt plan.

JAS i Ukraina är en win win-deal för Sverige och Ukraina. Ukraina behöver Sverige och JAS, och Sverige behöver Ukraina.

Juba Ourad

Annons
Annons
Annons
Annons