GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Bakom pseudonymen

Glöm bort Eddie Meduza ett tag. Det här handlar om Errol. Strunta i den provokativa dåren som ville skräna och supa sig genom livet och se människan bakom i stället. Utställningen på Kulturparken Småland lyfter fram den person som fanns innanför det stökiga skalet, en ensam och vilsen människa med en sorglig barndom i bagaget. Det är omöjligt att kliva in i hans värld utan att bli alldeles tagen.
Nyheter • Publicerad 25 maj 2013
Utställningen färdigställs.
Utställningen färdigställs.Foto: Per-Erik Sandebäck
Eddie Meduza was here!
Eddie Meduza was here!Foto: 
Kassettband i massor.
Kassettband i massor.Foto: 

Sommaren 2009 hittades en skattgömma i en villa utanför Tidaholm. En mängd teckningar hade pressats in bakom murstocken på vinden. Det var den då tonårige Errol Norstedt som gömt bilderna när familjen bodde i huset på 1960-talet. Nu ligger de utspridda på ett bord, de enkla teckningarna som mest påminner om karikatyrer. De ger en naiv bild av den värld han växte upp i, där de vuxna männen stod för våld, fylla och hot.

Utställningen Eddie Meduza was here är uppdelad på två rum. Det första handlar om hans barndom och uppväxt, familjeförhållanden och privatliv. Det är här man fastnar. När man väl kommer in i det andra rummet möter man i stället artisten Eddie, den offentlige bråkstaken som solar sig i rampljusets glans. Som turnerar och provocerar, slår folkparksrekord och skaffar sig en trogen skara fans. Som skapar sitt alter ego. Här finns nästan hela hans digra kassettutgivning samlad och det blir tydligt att det som en gång inte var rumsrent nu är riktig kult. Eddie Meduza är het på samlarmarknaden.

Det som präglade Errol Norstedts korta liv var ensamheten. Det blir hjärtskärande uppenbart i denna mycket personliga utställning. Hans mamma hade ett flertal olika män, vilket ledde till ett flertal flyttar, ett flertal nya skolor och så vidare. Utanförskapet blev ett konstant tillstånd, och fram träder bilden av en liten pojke som var duktig i skolan, mobbad av sina kamrater och hade otrygga hemförhållanden. Betygen var till en början bra och han vann som tolvåring en nationell uppsatstävling. Samtidigt som hans styvpappa band fast honom på en sadellös cykel eller tvingade honom naken genom ett fält av brännässlor.

Utställningen om Errol Norstedt (1948–2002) ger med tidstypisk rekvisita och mängder av personliga och privata betraktelser en djupdykning in i en svår uppväxt. Bilden av Eddie Meduza framstår, ju mer man tar till sig av innehållet, som en fasad. En revansch på plågoandarna och det samhälle som inte stod upp för honom. Det är en gripande utställning. Visst gjorde han sig ett namn som Eddie eller E Hitler, men trots all matnyttig musikhistoria så känns det ändå mest som att berättelsen lyckas levandegöra den ensamma själen bakom allt. Errol was here!

THOMAS LISSING

Eddie Meduza was here

Var: Kulturparken Småland

Till: 15 september

Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.