Annons
Nyheter

Service bokhandlares vapen

En god service, presentinslagning och kunniga experter. Det är bokhandlarnas största vapen mot e-handeln. Det anser bland andra René Augustsson som arbetar på Quidings bokhandel i Växjö.
Nyheter • Publicerad 6 december 2011
Den traditionella bokhandelns omsättning förväntas gå ned under årets julhandel. Foto: Lina Alriksson
Den traditionella bokhandelns omsättning förväntas gå ned under årets julhandel. Foto: Lina AlrikssonFoto: 
Foto: 
Enligt Sifo förväntas sex av tio näthandlare köpa minst en bok.
Enligt Sifo förväntas sex av tio näthandlare köpa minst en bok.Foto: 
René Augustsson hoppas att kunderna väljer en traditionell bokhandel framför nätbutikerna. Foto: Lars-göran rydqvist
René Augustsson hoppas att kunderna väljer en traditionell bokhandel framför nätbutikerna. Foto: Lars-göran rydqvistFoto: Lina Alriksson

Den traditionella bokhandeln förväntas tappa kunder under årets julhandel. Omsättningen beräknas minska med 25 miljoner kronor för december månad, vilket är en minskning med tre procent jämfört med förra året. Detta spår HUI, Handelns utredningsinstitut, som i sin prognos anser att fler och fler köper sina julklappar på nätet. Och det är till stor del böcker som klickas hem.

- Det är bekvämt och snabbt. Priset spelar även en stor roll. Det är billigare på nätet. Man klickar hem sina böcker och får dem sedan rakt hem i brevlådan. Väldigt smidigt, säger Arne Andersson, e-handelsspecialist som själv har beställt hem fem böcker i jul från en av de större nätbutikerna.

Annons

Att julafton infaller på en lördag kan även vara en fördel för e-handeln, som kan leverera sina klappar ända fram till dagen före doppardagen. Enligt Sifo är sex av tio julklappshandlare på nätet ute efter att beställa minst en bok.

René Augustsson arbetar på Quidings bokhandel i Växjö och hon ser ljust på bokhandeln trots en dyster prognos.

-Den största konkurrenten är nätbutikerna, men vi försöker ändå se optimistiskt på handeln just nu. Jag tycker att det har börjat bra. Barnböcker är något som alltid går hem. Jag tror att många vill komma in och känna på böckerna, få tips och även få med sig böckerna på en gång. Det kan man inte via internet. Man behöver inte heller oroa sig för att inte få sin beställning i tid.

Quidings bokhandel försöker även att locka kunder genom författarmöten och signeringar.

74-årige Adolf Fredrik Rappe, från Braås, strosar omkring i butiken och är på jakt efter julklappar till sin fru som är en trogen bokläsare. Han handlar helst i en traditionell bokhandel.

-Jag använder inte internet och det är trevligt att stå och bläddra i böcker. Jag är mycket angelägen om att få bra tips. Det är viktigt.

Annicka Johansson är ägare till Alvesta bok- och pappershandel och hon anser också att det är viktigt med en bra service för att konkurrera med butikerna på nätet.

-Jag tycker inte att det skiljer så mycket prismässigt, säger Annicka Johansson, som även har pyntat med julkulor i skyltfönstret för att skapa julstämning och locka kunder.

Sofie Petersson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons