GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Skelett och uppstoppade djur väckte tankar

Det som började som ett obligatoriskt skolbesök ledde till ett långt projekt. I morgon är det vernissage för Nils Bergendals utställning The name of us på Växjö konsthall.
Nils Bergendal har fotograferat delar av Zoologiska museets tio miljoner objekt. Fram till i mitten av oktober kan man se resultatet på konsthallen i Växjö. Foto: pressbild
Nils Bergendal har fotograferat delar av Zoologiska museets tio miljoner objekt. Fram till i mitten av oktober kan man se resultatet på konsthallen i Växjö. Foto: pressbild
Foto: 

Det märks att det är många mil mellan Växjö och Toronto. Vissa meningar måste upprepas både två och tre gånger under vårt samtal. Det är två dagar innan vernissagen. Fotografen Nils Bergendal från Malmö är i Kanada för att visa sin kortfilm och snart avgår flyget tillbaka.

– Jag åker hem om 14 timmar och hinner precis mellanlanda innan det är dags att åka upp till Växjö.

Utställningen The name of us består av bilder på objekt från Zoologiska museet i Lund. Bilderna fotograferades efter att museet stängde 2011. Sitt första besök där gjorde han många år tidigare.

– Jag kommer ihåg när jag gick i låg- eller mellanstadiet så var det obligatoriskt att man gjorde besök på Zoologiska museet. Det var en fascinerande plats just för att det var ett så obegripligt museum. Det var ett vetenskapligt museum, så det fanns ingen pedagogisk anpassning för skolbarn. Det var något i det obegripliga som fascinerade.

Långt senare läste han i tidningen att museet skulle läggas ner.

– Då bestämde jag mig för att sticka dit, men då hade det redan stängt. Jag stod utanför och ringde på och ville bli insläppt.

Nils skrattar åt sig själv och erkänner att det var ganska märkligt. Efter ett tag blev han ändå insläppt och gick runt på museet ensam. Han beskriver besöket som högtidligt.

– När jag gick omkring där själv så kände jag att det var en ganska märklig företeelse att packa ihop något så gammalt och omfattat, det är tio miljoner föremål sammanlagt i samlingarna.

Nils beslöt sig för att dokumentera händelsen och började fotografera objekten.

Han ägnar sig åt storformatsfotografering. Att ta en bild kan ibland ta två timmar.

– Att jobba på det här långsamma sättet känns väldigt stimulerande. Man måste tänka igenom lite mer innan man tar bilden. Det är en lång process innan man väl trycker på avtryckaren.

Att fotografera museets föremål tog nästan två år.

– Det var ett projekt som blev mer och mer betydelsefullt för mig ju mer jag höll på. Det är något fa­scinerande med ett zoologiskt museum, det är ju lite grann en spegelbild av hur vi vill uppfatta oss själva i förhållande till djuren.

Projektet ska också bli en bok som kommer att släppas senare i höst. Peter Törnqvist har skrivit texter som han kommer att läsa upp under vernissagen.

Fotografierna som ställs ut föreställer olika skelett och uppstoppade djur.

– Man kan säga att djuren är den fond mot vilken människan framträder. De är den bakgrund som människan speglar sig i för att på något sätt ta reda på vilka vi själva är. Jag vill gärna få människor att reflektera över vår roll gentemot djuren.

Läs mer