Annons

Årets bästa spel ska prisas vid gala

När årets spel ska koras vid The Game Awards gör storspelen upp om segern. Men även indietiteln "Hades" har knipit flera nomineringar.
Nöje • Publicerad 6 december 2020
"The last of us part II" leder i antalet nomineringar, med tio stycken. Pressbild.
"The last of us part II" leder i antalet nomineringar, med tio stycken. Pressbild.Foto: Sony/TT
"Hades" sticker ut, eftersom det är utvecklat av en liten studio, till skillnad från de andra nominerade i kategorin "årets spel".
"Hades" sticker ut, eftersom det är utvecklat av en liten studio, till skillnad från de andra nominerade i kategorin "årets spel".Foto: Supergiant Games/TT
"Hades" kan vinna flera priser, bland annat för det visuella uttrycket. Pressbild.
"Hades" kan vinna flera priser, bland annat för det visuella uttrycket. Pressbild.Foto: Supergiant Games/TT
"Minecraft dungeons" har vinstchans. Pressbild.
"Minecraft dungeons" har vinstchans. Pressbild.Foto: Mojang/TT

Natten mot den 11 december riktas strålkastarna mot The Game Awards, spelindustrins variant av Oscarsgalan.

Det är främst storspel som gör upp om priserna. Naugty Dogs apokalypsberättelse "The last of us part II" leder med tio nomineringar, inklusive det mest prestigefyllda "årets spel".

Annons

Bland utropstecknen i år är lilla "Hades" från San Francisco-baserade Supergiant Games, som namnet till trots är en liten spelstudio på 20 anställda, med nio nomineringar.

– Vi blev uppspelta. Vi är hedrade och smickrade. Det är en stor prisgala och nomineringarna väljs av en panel bestående av representanter från spelmedier (och influerare) över världen, säger kreativt ansvarige Greg Kasavin.

Digital gala

Samtidigt tycker han att det är trist att den gången Supergiants spel fått många nomineringar är det under pandemin, när galan sker i en digital variant.

– Men vi hör att "Hades" verkligen hjälpt spelare att ta sig igenom de rådande omständigheterna. Man har känt samhörighet med spelet, det har blivit en metafor för deras situation, eftersom det är ett spel om att vara fast och försöka att ta sig ur en svår situation, säger Kasavin.

Själv nämner han sidskrollande "13 sentinels: Aegis rim" och hjältesagan "Ghost of Tsushima" som sina personliga favoriter, även om det är svårt att inte nämna "The last of us".

– Hantverket och detaljrikedomen syns i varenda kvadratcentimeter, det är extremt imponerande, säger Kasavin.

Besöka figurer

"Hades" släpptes i en tidig utgåva redan i december 2018, men det färdiga spelet släpptes officiellt i september i år. Det handlar om ett spel i den så kallade "dungeon crawler"-genren, där spelfiguren ses snett ovanifrån och bekämpar fiender i olika grottor, salar och hallar.

Spelaren tar rollen som dödsguden Hades son Zagreus i den grekiska mytologin, som vill rymma från dödsriket och sin pappa. Rymningsförsöket slutar oftast med döden (räkna med 50–60 gånger innan eftertexterna rullar) och att Zagreus flyter tillbaka i dödsfloden Styx till sitt hem igen.

Enligt Greg Kasavin ville man undvika att spelaren känner sig alltför straffad när den tvingas starta om.

– Vi tänkte: Kan vi göra ett spel där upplevelsen av att dö, eftersom det är oundvikligt i ett sånt här spel, känns mindre dålig? Vi åstadkom det med en kombination av tekniker. En är att berättelsen tas vidare, eftersom du får besöka figurer som du står nära, säger han.

Annons

En annan del är att figuren hela tiden utvecklas.

– Vi ville ha en känsla av att varje gång du spelar, så får du med dig något. Du kommer inte att spela i en halvtimme, dö, och känna att halvtimmen är förgäves, säger han.

Svenska chanser

Om det blir några priser för "Hades" vågar Greg Kasavin inte spekulera kring.

– Vi har gjort ett spel om gudarna och ödet. Jag är vidskeplig nog för att inte tippa något. Det är tuffa kategorier. Jag är beredd på att förlora i alla, och kommer ändå vara väldigt glad, säger han.

För svensk del finns prischanser i kategorierna "bästa familjetitel", där "Minecraft dungeons " från Mojang är nominerad, och "bästa strategi/simulator" där Paradox "Crusader kings III" har en chans.

Fakta: The Game Awards

Spelgalan The Game Awards delar ut priser i ett antal kategorier, men är också en plats för en del uppträdanden och där nya spel kan presenteras.

I år arrangeras galan från tre städer, Los Angeles, Tokyo och London, och sker utan publik. Den sänds på ett flertal håll via nätet.

Representanter för 95 mediebolag som recenserar spel står för nomineringarna. Och vinnaren utses genom en kombination av deras val och en omröstning via nätet.

Värd och producent för evenemanget är spelprofilen Geoff Keighley.

Fakta: The Game Awards

Årets spel: "Doom eternal", "Final fantasy VII remake", "Ghost of Tsushima", "Hades", "Animal crossing: New horizons", "The last of us part II"

Bästa regi: "Final fantasy VII remake", "Ghost of Tsushima", "Hades", "Half-life: Alyx", "The last of us part II".

Bästa berättelse: "13 sentinels: Aegis rim", "Final fantasy 7 remake", "Ghost of Tsushima", "Hades", "The last of us part II".

Bästa familjetitel: "Animal crossing: New horizons", "Crash Bandicoot 4: It's about time", "Fall guys: Ultimate knockout", "Mario kart live: Home circuit", "Minecraft dungeons", "Paper Mario: The origami king".

Bästa strategi/simulator: "Crusader kings III", "Desperados III", "Gears tactics", "Microsoft flight simulator", "Xcom: Chimera squad".

TT
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons