bokrecension • Publicerad 17 augusti 2020
I ”Sovsågott”, den tionde boken om Stockholmspolisen Ewert Grens, handlar mycket om utredarens besatthet.
I ”Sovsågott”, den tionde boken om Stockholmspolisen Ewert Grens, handlar mycket om utredarens besatthet.Foto: Emil Eiman Roslund

Sovsågott

Polisthriller

Författare: Anders Roslund

Förlag: Albert Bonniers

Sedan deckardebuten med ”Odjuret” 2004 som Anders Roslund skrev tillsammans med numera bortgångne Börge Hellström, har Roslund prisats både för sin imponerande gedigna research och för sin gestaltningsförmåga.

”Sovsågott”, är den tionde boken om Stockholmspolisen Ewert Grens, och den femte där Grens delar huvudrollen med infiltratören Piet Hoffmann. Ewert Grens upptäcker att det finns små flickor som inte ligger under sina kors på kyrkogården. De har helt enkelt försvunnit och så småningom dödförklarats, men Grens ser likheter mellan försvinnandena och vill utreda det hela.

”Spåren visar sig leda till en särskilt obehaglig typ av pedofilring”

Kollegorna tar dock inte riktigt Ewert Grens besatthet på allvar, de bedömer honom som på väg mot utbrändhet och i behov av semester – men det örat lyssnar han naturligtvis inte på.

Spåren visar sig leda till en särskilt obehaglig typ av pedofilring, om det nu överhuvudtaget finns gradskillnad när det gäller sådant. Med hjälp av en hacker kartlägger Ewert Grens nätverket, men lite mer praktisk hjälp behövs också, och ni förstår ju till vem han vänder sig då. I den här boken är Piet Hoffmans roll dock nedtonad betydligt. Istället ligger fokus på Ewert Grens besatthet och skildringen av denna blir en stor del av behållningen av boken.

Spänningselementen i tidigare böcker i serien har byggt mycket på att Piet Hoffman ständigt är i livsfara, men ”Sovsågott” innehåller mindre action och thrillerelement än de övriga delarna i serien. Visst vill man som läsare att Ewert Grens ska sätta fast pedofilerna så snart som möjligt, men när det inte är lika konkret på liv och död blir tempot lite lugnare. Som om Anders Roslund insett det introducerar han halvvägs in i boken en tickande tidsfrist, men den blir lite av en konstruktion.

”Vem behöver egentligen ta till sig all den här informationen om hur pedofilringen fungerar”

Jag förstår varför Anders Roslund valt ämnet för boken, det rör sig om något av det mest obehagliga man kan tänka sig i brottsväg, och det är självklart ett ämne som många läsare berörs känslomässigt av. Samtidigt funderar jag mycket under läsningens gång på vem som egentligen behöver ta till sig all den här informationen om hur pedofilringen fungerar. När det gäller exempelvis kokainindustrin i ”Tre minuter” eller flyktingsmugglingen i ”Tre timmar” finns ett helt annat allmänintresse och ett bredare behov av att förstå hur allt hänger ihop och fungerar, då det rör sig om sådant som påverkar hela samhället på olika sätt. Där bidrar Anders Roslunds (och Börge Hellströms) research med att sprida viktig kunskap. I det här fallet är jag inte lika säker på att kunskapen behövs för någon som inte arbetar inom polisen med att kartlägga och sätta fast den här typen av nätverk.

Kerstin BergmanSkicka e-post