Krim, terror och oskyldigt (?) dömda

TV-recension • Publicerad 29 november 2018

The looming tower

Säsong 1, Amazon

Drama. Ok, den har några månader på nacken med det är först nu med Amazons prisspressarkampanj som den hittar in i de svenska hemmen. Clinton är president och boven heter Usama Bin Laden. Det här är historien bakom CIA:s och FBI:s interna problem och rivalitet, som påstås vara en av anledningarna till att Al-Qaeda lyckades sänka västvärlden 11 september 2001. Ett stjärnspäckat gäng med Jeff Daniels, Alec Baldwin och Peter Saarsgard i spetsen bjuder på go’ dramatik. För manuset står den Oscarsvinnande manusförfattaren Dan Futterman ("Foxcatcher", ”Capote”). En smula förutsägbart, och emellanåt lite väl schablonartat.

”Scott & Bailey”

Säsong 1-4, SVT Play

Kriminaldrama. Krimserier med hög feel-good nivå hör inte bara sommaren till. När mörkret och vinterrusket är som värst har de två poliserna Janet Scott (Lesley Sharp) och Rachel Bailey (Suranne Jones) i Manchester precis lagom många mord att utreda och lagom mycket krångel i privatlivet att hantera. Säsong ett till fyra av deras fina arbetsgemenskap finns på SVT Play.

Making a murderer

Säsong 2, Netflix

Dokumentär. I den andra säsongen av ”Making a murderer” fortsätter den livstidsdömde Steven Avery att kämpa för frihet och upprättelse. Vi följer hans advokat Kathleen Zellner, som har specialiserat sig på att riva upp felaktiga domar, och sällan misslyckas.

Serien avslöjar bristerna i det amerikanska rättssystemet. Den är angeläget och omskakande, men tio avsnitt på runt en timme är åtminstone ett par för många.

Per HägredSkicka e-post
Mikael HagnerSkicka e-post