GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Sangaré tillbaka med magnetisk melankoli

Skivrecension • Publicerad 4 maj 2022
Detta är en recension i Smålandsposten. En recension är en kritikers bedömning av ett konstnärligt verk.
Folk/Blues/Afro

Oumou Sangaré

Album: Timbuktu

Skivbolag: World Circuit/Warner

Sedan debuten år 1990 har Oumou Sangaré nått långt utanför hemlandet Malis gränser med sin ofta politiska och framförallt feministiska musik. Senast med albumet ”Mgoya” från 2017, som delvis spelades in i Stockholm, i samarbete med producenten Andreas Unge. Nu är hon tillbaka med uppföljaren ”Timbuktu” där hon hittar fascinerande harmoniseringar i kombinationen mellan traditionell wassouloumusik, folk, blues och pop.

Denna gång har inspelningarna tagit plats omväxlande i USA, Frankrike och Mali, och Sangaré beskriver hur hon under låtskrivningsprocessen i ett pandemiskt Baltimore kunde gå in i sig själv och i musiken på helt nya sätt. Det hörs. Hennes röst och sång formar en intim samverkan med arrangemangen och landar i närmast magnetisk melankoli.

Karin GrönroosSkicka e-post
Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Smålandsposten och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.