Thomas Lissing: Man börjar tvivla på sin syn
Sofia Heinonen, Isabelle Hällsjö
Bergdala konstgalleri
Till 18 oktober
Mörka övre hörn antyder ett fönstervalv och bortom det anar man ett landskap i samma brunblåa nyanser som i Leonardos original. Det är bara desto suddigare, knappt urskiljbart, som om en kraftig dimma svept in det i ett töcken.
På Bergdala konstgalleri finns två nya bekantskaper att göra, när Sofia Heinonen och Isabelle Hällsjö nu ställer ut tillsammans. Den förra master-elev på Konstfack och den senare etablerad textilkonstnär. Hällsjö visar skulpturala objekt stickade av tunnaste metalltråd.
Uppdelade på varsin våning möter man först Heinonens måleri. Det som omedelbart slår en är oskärpan. Visst är det landskap man ser, men betraktade genom ett filter eller möjligtvis ett regnpiskat fönster. Väderleken är ogynnsamt grådisig och färgskalan reducerad till bruna och blågrå nyanser, med inslag av röda och gula toner. Penselföringen är inte bara svepande, utan också i efterhand uppmjukad till ett extremt softfokus som gör att man nästan börjar tvivla på sin syn.
Med lätthet kan man associera till förra sekelskiftets nationalromantiska måleri, men också till romantiken ett århundrade tidigare. Tänk både August Strindberg och Caspar David Friedrich, fast minus urskiljbara träd och personer i landskapet. Tomrummet ger istället ett annat innehåll, en suggestiv känsla av ovisshet och förväntan.
Isabelle Hällsjö stickar sina objekt, ofta av en enda lång tråd. Resultatet blir påtagliga yttre former som präglas av harmonisk symmetri, men vars inre mer består av ett obegripligt virrvarr. Maximal volym med mycket lite material. Så till exempel i den hängande "Kjol", som inte bara presenterar den yttre konturen av plagget utan också dess djupa plisseringar.
Ett havstema kan anas, inte minst i verken "Mar", som liknar gigantiska sjöborrar. Plattrunda föremål med parallellt löpande åsar. Gemensamt med de andra verken utstrålar de en ambivalens mellan det sköra och det kraftfulla. Bastanta objekt på håll, kan man tycka, men fjäderlätta konstruktioner betraktade nära. Jämfört med andra som arbetar med liknande teknik visar Hällsjö en imponerande formsäkerhet i objektens symmetriska yttre konturer.
Också värt att nämna:
Italienska Palatset i Växjö har fått en ny ateljémedlem: Fanny Wallertz. Hon presenterar sitt konstnärskap i utställningen "Jag har aldrig sett dig på så nära håll förut", som visas i galleriet fram till 10 oktober.
Hipp hipp hurra för föreningen Svensk Form, som i kommande vecka fyller hela 175 år! Det var den 6 oktober 1845 som folklivsforskaren Nils Månsson Mandelgren startade "Svenska Slöjdföreningen". Föreningen är idag främst förknippad med egna designutmärkelser och arrangemang, samt tidningen "Form".
På Palladium i Växjö visas verk av Helena Andreasson från Rottne. Färgstarka bilder och figurer i papier maché utlovas, från lördag 3 oktober och tre veckor framåt.
Hasselbladspriset delades första gången ut 1980, och har sedan dess blivit branschens mest prestigefulla. 40-årsfirandet innefattar förstås en utställning, på Hasselblad Center i Göteborg. Här visas bilder av alla årens vinnare, bland andra Ansel Adams, Cindy Sherman, Nan Goldin och Richard Avedon. Utställningen pågår till 17 januari 2021.
Missa inte Kent Wisti, som har vernissage på Alvesta konsthall lördag 3 oktober. Utställningen pågår endast en vecka.
Arkivstudier låter kanske trist, men kan ofta bli riktigt spännande. Kalmar Konstmuseum har precis sjösatt ett flerårigt projekt som djupdyker i de egna samlingarna. Först ut är utställningen "Bäste Broder", som visas till 22 november.