Annons

Bilen lyssnar på dig

Nya bilar samlar information, och plötsligt är det marknaden som minskar friheten.
Ledare • Publicerad 22 mars 2024
Detta är en ledare som uttrycker Smålandspostens politiska linje: för kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande. Tidningens politiska etikett är moderat.

Det är bara en tidsfråga och det kommer att ske med hjälp av gulliga och roliga appar. För det är redan verklighet i USA. Sedan 2022 har datainsamlingsföretag positionerat sig mellan biltillverkarna och försäkringsbolagen och kan köpa och sälja data på ett sätt som gynnar samtliga inblandade parter. Förutom den ovetande bilköparen förstås.

För det framgår inte att den roliga appen som finns i många nya uppkopplade bilar inte bara syftar till att göra körningen säkrare, utan också till att samla data som går att sälja. Och för amerikaner som ansöker om bilförsäkring gäller redan att man kryssar för långa och otydliga formuleringar för att få bli bedömd av företaget. Sedan ett par år godkänner man alltså att försäkringsbolaget köper detaljerade rapporter av datainsamlingsföretaget.

Annons

Det kallas för ”stealth enrollment”, ungefär lönninskrivning. Många konsumenter har ingen som helst aning om att de tackat ja till att bli övervakade. Och kör bil som vanligt. Resultatet har för en del blivit chockhöjda försäkringspremier och i vissa fall att de ignoreras av stora försäkringsbolag. Rapporter på flera hundra sidor per person är inte ovanligt när dataföretagen ombeds dela med sig av sina rapporter till personerna som förekommer i dem.

Vissa menar att systemet är bra och konstruktivt. Det vill säga att det faktiskt får människor att köra mer försiktigt. Men det gäller förstås bara om aktivt sökt upp ett sådant datadelningsupplägg. De som inte ens vet om att de tackat ja kör på som vanligt.

Kinesiska bilmärket BYD pekas ut som säkerhetsrisk av EU-företrädare.
Kinesiska bilmärket BYD pekas ut som säkerhetsrisk av EU-företrädare.Foto: Cyril Zingaro

Och den slutgiltiga frågan blir: vad är en hård inbromsning? Det avslöjar inte bilföretagen och inte heller försäkringsbolagen. Det är inte svårt att tänka sig att aktörerna som tjänar pengar på övervakningen också har snäva ramar för vad som skall räknas som mjuk körning.

Den andra stora datainsamlaren är kinesiska staten. Lagarna i Kina kräver att alla företag lämnar ut data till staten vid begäran. EU:s politiker oroas just nu av vad det innebär när kinesiska elbilar vinner mark på den europeiska elbilsmarknaden. Bilarna är utrustade med bra mikrofoner och kameror i flera riktningar och är ständigt uppkopplade mot företaget. Den uppkopplingen är dessutom krypterad så att folk utanför inte kan veta vilken data som skickas till Kina.

I somras varnade en svensk forskare för att anställda vid våra hemligaste myndigheter bör undvika att tala om sina jobb i bilar som tillverkats av kinesiska bolag. Det är både personer och infrastruktur som kan kartläggas med moderna uppkopplade bilar. EU oroas också över Kinas prissättning. Med statliga subventioner kunde man slå ut europeisk tillverkning av solpaneler innan EU hann införa skyddstullar. Det finns oro för att Kina agerar likartat på elbilsmarknaden.

Bilen som länge varit en symbol för frihet är idag något helt annat. Men det är inte i första hand stater som möjliggjort detta. Det är företag som insett att deras företagsmodell, att tjäna pengar på att bygga och sälja bilar, inte står sig i en värld som ställer om. Istället är det information om kunderna som skall hålla de gigantiska företagen på fötter.

Jacob SidenvallSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons