Annons

Elbilen krockade med vintern

Veckans snöväder visade sig bli en svår prövning för elbilarna i Götaland.
Ledare • Publicerad 6 december 2021
Detta är en ledare som uttrycker Smålandspostens politiska linje: för kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande. Tidningens politiska etikett är moderat.

Uppdatering 6/11: En del av texten bygger på Sveriges Radios uppgifter om att ett stort antal elbilar övergetts vid E6:an. Efterforskningar gör det sannolikt att det bara rörde sig om en eller två fordon.

Längs E6:an stod övergivna elbilar som laddat ur sina batterier när köerna stod stilla i timmar efter en krock där flera lastbilar var inblandade. I Halland fick hemtjänsten lösa elbilsberoendet på olika sätt. I Laholm använde personalen sina egna fordon istället för kommunens elbilar. I Falkenberg var man beredd på att elbilarna skulle svika och man hade hyrt in fyrhjulsdrivna förbränningskärror som såg till att de äldre inte blev utan måltider och omsorg. I en annan kommun erbjöd sig hemvärnet att skjutsa hemtjänstpersonalen i gröna och utan tvekan kapabla fordon.

Elbilar kräver planering för att klara av svenska vintervägar.
Elbilar kräver planering för att klara av svenska vintervägar.Foto: Johan Nilsson/TT

Svenska Dagbladet rapporterar att för cirka fyrtio procent av elbilsägarna var detta det första mötet med snön. Försäljningen har gått otroligt fort, säkert delvis på grund av hårda ekonomiska incitament från regeringen. Det var förstås olyckligt att det första mötet blev ett sådant elddop.

Annons

Inom bilismen har det alltid funnits två olika bilköpare: de som vill ha bil och de som vill kunna röra sig snabbt och effektivt. Fascination över tekniska lösningar och de upplevelser som bilen kan ge för den som intresserar sig utvecklades redan tidigt till bilkultur. När bilen var ny krävdes också ganska specifika handlag för att alls få den att fungera. Men den tekniska utvecklingen har hela tiden haft som delmål att det skall bli enklare att sköta en bil. I lördagens tidning kunde man läsa att BMW, bilkulturens hörnsten, nu blivit först med att lansera en bil med plomberad motorhuv –bara (den auktoriserade) verkstaden har tillträde! Och med stor sannolikhet kommer köparna möta denna omyndighetsförklaring med tacksamhet. En bil för en miljon kronor skall väl kunna tuffa på utan ständig tillsyn?

Men elbilarna i kalla norden ser ut att kräva lite uppmärksamhet ändå. I ett ganska passionerat försvarstal i Svenska Dagbladet förklarar Stefan Pettersson, enhetschef för elektromobilitet vid forskningsinstitutet RISE, att framtidens fordon trots allt (i alla fall de närmaste åren) kommer att begära en del omsorg av ägarna. I otvetydig vinter blir det svårare att beräkna förbrukningen som dessutom ökar ju kallare det blir. Kör man på snö får däcken och elmotorerna jobba hårdare. Artikeln avslutas med inte färre än elva tips på hur man pysslar om sin elbil på bästa sätt för att hantera den fjärde årstiden.

Teslaförarna har i mångt och mycket reda utvecklat en egen entusiastisk bilkultur så de har säkert inget emot att lära in nya beteenden. Men det stora flertalet, de som bara vill ha mobilitet, har nog mycket svårt att acceptera att de modernaste bilarna plötsligt ställer krav. Någon kanske får minnesbilder från barndomen av en Saab 96 som behövde en särskild handpåläggning för att dansa i tvåtakt eller en gammal Opel som bara de invigda kunde växla på rätt sätt.

Sverige har ett vägnät som ställer högre krav än många andra länders. Detsamma gäller uppenbarligen våra vintrar. För bilentusiasten fanns en tillfredsställelse i att klura ut den egna bilens egenheter och parera eller reparera dem. Dagens elbilar, särskilt de inom hemtjänsten, är inte tillräckligt charmiga för att vara så besvärliga som de är. Låt oss hoppas att någon snart börjar bygga elbilar för svenska vägar.

Jacob SidenvallSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons