Annons

Elbilens dag är inte hotet

Samtidigt som branschorganisationer igår uppmärksammade bilens dag kom beskedet att EU fattat beslut att förbjuda nybilsförsäljning av fossildrivna bilar från och med 2035.
Ledare • Publicerad 29 oktober 2022
Detta är en ledare som uttrycker Smålandspostens politiska linje: för kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande. Tidningens politiska etikett är moderat.

Det finns flera synpunkter på detta beslut. Den första är att det kan visa sig vara helt onödigt. Nybilsförsäljningen visar redan att elbilar tar över mycket snabbt. Det hade gått ännu snabbare om leveranstiderna inte var så långa. Kanske kommer det visa sig att teknik åter vinner över politik. Även om det förstås krävdes politiska beslut (och subventioner) för att få fart på utvecklingen av nuvarande generation elbilar.

Nästa synpunkt är att detta skifte ändå går att beklaga. Bilens dag syftar till att uppmärksamma friheten som bilen ger oss. Det är en uppfinning som ger oss unika möjligheter. Och rörligheten blir ungefär samma med en elbil. Vissa hastigheter och extra långa körningar är ännu begränsningar jämfört med de fossila bilarna. Tyngden och den mer kliniska upplevelsen gör också att vissa anser att även frihetskänslan påverkas. Det får man låta dem ha.

Annons

Men det finns ett faktiskt hot mot friheten, och det byggs in i nästan alla nya bilar idag. Oavsett om det rör sig om elbilar eller bensindrivna. Det är förstås datainsamlingen. Nästan alla biltillverkare och nästan alla nya modeller har inbyggd datainhämtning som köparen behöver godkänna för att få köpa bilen. Denna data används till att göra bilarna bättre. Företagen kan se exakt hur och när man använder sin bil och använder redan det för att identifiera behov och risker.

Det är övervakningen och inte eldriften som hotar rörelsefriheten.
Det är övervakningen och inte eldriften som hotar rörelsefriheten.Foto: Janerik Henriksson/TT

Hotet mot friheten består förstås delvis i att denna data säljs vidare. Något som är mycket troligt att den kommer att göra, det är så många företag idag överlever. Det är förstås djupt ovärdigt att inte bli ägare till något man köpt. Det är en skevhet som många vant sig vid. Kunden har inte längre rätt, utan har blivit en produkt bland andra. Med äganderätt måste också följa en förfoganderätt annars urholkas begreppet.

Men, datainsamlingen hotar också rörelsefriheten själv. Med extremt djupgående och allomfattande information om bilars användning kan man öka precisionen i tillverkningen. Om bara en promille av bilköparna använder fyrhjulsdriften tillsammans med dubbdäck finns det ekonomiska skäl att se över den funktionen. Om bara sex av sju säten i minibussen faktiskt används kommer det sjunde att försvinna. Det finns redan försäkringsbolag som erbjuder övervakad bilförsäkring som sänker premien för skötsamma och höjer för slarviga typer, om dessa ens får vara med.

Denna informationsinhämtning kommer enbart att användas till att göra bilar sämre. Mer effektiva förstås, men sämre för det stora flertalet. Och för personer som har (eller plötsligt vill ha) avvikande behov kommer det bli en plåga att hitta en bil. Det är redan svårt att hitta fordon med sju sittplatser och bagageutrymme som motsvarar sju personers packning. Det är ju så sällan det behövs.

Jacob SidenvallSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons