Annons

En allt grönare bilism

Uttrycket bilen är här för att stanna kan upprepas än en gång. De gamla argumenten mot bilen som transportmedel blir svagare. Moderna bilar är miljövänligare och säkrare än tidigare. Nu är det inte längre koloxider och snart inte längre koldioxider som utgör miljökontots minussida, utan partiklar och buller från däck samt den plats fordonen upptar.
Ledare • Publicerad 25 augusti 2010

Tillväxt och teknisk utveckling har här varit lika med att bilarna blivit grönare. Avgaserna är renare, dessutom har den svenska bilparken, som länge var Västeuropas äldsta, förnyats under de senaste åren. Miljöbovar skrotas, medan biogas, etanol och diesel driver dagens fortskaffningsmedel.

Miljöbilspremien som lanseras av regeringen ska ses i detta perspektiv. Ny teknik stimuleras. Det är inte industrin som stöttas, utan miljön. Socialdemokraterna har också länge krävt nybilspremier och miljöpartiet lanserade ett förslag i går. De grönas bilismkritik tonas för en dag ned.

Annons

För en dag, ja. Till bilberoende väljare kommunicerar de röd-gröna partierna nybilsrabatter. Mona Sahlin har gjort det åtskilliga gånger under mandatperioden. Miljöpartiet gör det i valrörelsen. Mindre högt talar dock oppositionen om att den på en och samma gång vill införa en kilometerskatt på lastbilar. Om Sahlin talade om en bilpremie under krisåren för att stötta svensk fordonsindustri - Volvo och Saab - motverkar samtidigt kilometerskatten samma verkstadsindustri. Med ena handen ges ett stöd, med andra handen debiteras en skatt. Dessutom är kilometerskatten svårmotiverad av miljöskäl. Den drabbar långtradare lika, oberoende av vilken mängd koldioxid de släpper ut.

Så stimuleras inte en grönare lastbilspark fram. De enda effekter som ser ut att vara klara av kilometerskatten är att industrier och arbetsgivare på landsbygd och landsort får högre kostnader - varje timmerlastbil får en extra skatt på ungefär 100 000 kronor. Här tycks en ideologisk skillnad kunna spåras: Det ena blocket prioriterar miljöstimulanser, det andra regleringar.

Martin Tunström
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons