Annons

Ett knippe rädslor i matkorgen

Där det finns rädsla finns en marknad. Det visar City Gross med sin kampanj GMO-fritt. Dagligvarukedjan är till och med öppna med att det handlar om att erbjuda oroliga konsumenter ett val.
Ledare • Publicerad 11 oktober 2010

Vad som inte berättas i kampanjen är att genmodifiering i dag inte kan skiljas från jordbruket. Historien lär oss också att växtförädling, som inte sällan handlar om just genmodifiering, gett oss omkring 200 000 olika sorters vete och 30 000 olika sorters majs.

Det betyder inte att GMO ska betraktas med okritiska ögon. Där stora arealer för industripotatis avsätts uppstår etiska frågeställningar. Och när besprutningen ökar, där den borde minska, på grund av växternas ökade tålighet är vi på fel väg. Men det handlar mer om bristande lagstiftning och felaktig tillämpning.

Annons

Sädesproduktionen beräknas behöva öka med 50 procent under de närmsta 25 åren för att möta befolkningsökningen. Det kräver till exempel vete som klarar torka, ris som bättre klarar värme och majs som kan stå emot allt hårdare vindar. Att välja GMO-fritt är inget val. Om man nu inte är beredd att välja massvält i företrädesvis underutvecklade länder. Det, om något, borde bekymra City Gross kunder.

Dessutom kan man ställa frågan om kampanjen lever upp till vad den lovar. Det är i dag mycket svårt att erbjuda produkter som genom hela produktionskedjan är helt fri från inslag av GMO. Det vore förstås också intressant om City Gross kunde peka på vad poängen är med att välja GMO-fritt. Vilka kvalificerade studier är det som visar att GMO vid något tillfälle utgjort en fara för djur, natur eller konsument? Om det nu finns några sådana.

Marcus Svensson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons