Färre jobb för miljöns skull
Blir det ett rödgrönt styre i landstinget kan nödvändiga ägartillskott försvinna. Ett slags konsortium förslås som ägarmodell, där det näringsliv som ”utnyttjar” flyget ska står för kostnaderna. Det är naturligtvis inget annat än kosmetika. Miljöpartiet vill ta bort allt inrikesflyg söder om Sundsvall och därmed dra undan förutsättningarna helt för regionala flygplatser.
Det var i tisdagens Smålandsposten som miljöpartisterna Michael Öberg och Kjell Jormfeldt framhöll att det är ”bisarrt” att landstinget tillskjuter flera miljoner för att hålla en förlustbringande flygverksamhet vid liv.
Sedan när kollektivtrafiken i Sverige bar sina egna kostnader framgår dock inte av litanian. Infrastruktur och trafik är avgörande faktorer för en god ekonomi och lika avgörande för att generera välfärd. Bussen och tåget underlättar i arbetslivet, flyget gör att det lilla länet binds samman med en större marknader.
Det är förstås här skon klämmer. Miljöpartiet vill inte ha en ekonomi som växer. Det är därför partiet lägger fram ett skattepaket på 19 miljarder i form av bland annat höjd bensinskatt, kärnkraftsskatt, flygskatt och lastbilsskatt. Industrivärldens ordförande Sverker Martin-Löf har i Dagens Industri beskrivit det gröna paketet som ”ett dråpslag för industrin”. Sådant jublar miljöpartister åt. Det visar att de träffat precis rätt med sin politik.