Annons

Finska pekpinnar

Den svenska skolan håller inte måttet. Läraryrket har för låg status och platserna på lärarutbildningarna gapar tomma. Det är inte förvånande att ansatser till en ny svensk lärarutbildning kommer från friskolehåll.
Ledare • Publicerad 20 juli 2012

Finland lyfts ofta fram som ett föregångsland gällande utbildning. Finska elever har de senaste åren toppat i Pisa-mätningarna, ett OECD-projekt i syfte att visa hur ett lands utbildningssystem klarar att rusta elever för framtiden. Förklaringen till att den finska skolan har fått bra resultat i mätningarna anses vara det särskilda stöd som sätts in tidigt för elever som behöver det, men även lärarnas utbildning där så kallade övningsskolor har framhävts som en viktig del.

Utbildningsminister Jan Björklund (FP) vill införa övningsskolor och just nu utreder Högskoleverket om Åbo Akademi i Vasa ska få starta en lärarutbildning med finsk prägel i Sverige. Initiativet kommer från Louise Ankarcrona som grundat fyra friskolor i Stockholmsområdet.

Annons

Dagens svenska lärarutbildning har framförallt kritiserats, av såväl HSV som Lärarförbundet och studenter på utbildningarna, för att den verksamhetsförlagda utbildningen fungerar dåligt. Övningsskolorna förväntas förbättra den delen av utbildningen. Tanken är att samla kompetensen och få fram bra handledare, vilket visat sig vara av stor betydelse. Ett problem i dag är att många erfarna och kompetenta lärare tackar nej till handledaruppdrag eftersom de inte kompenseras för extraarbetet. I Finland däremot premieras de lärare som handleder.

Övningsskolorna fanns i Sverige fram till början av 1970-talet, men ansågs bädda in studenterna i en verksamhet långt ifrån verkligheten. Lärarna är kanske den mest avgörande faktorn för elevernas resultat och idén är värd att prövas igen. För stor vikt bör däremot inte läggas vid att snegla på den finska skolan, utifrån en jämförelsestudie som inte tar hänsyn till sådant som uppfostran, invandring och socioekonomiska faktorer – ett större samhällsperspektiv. En ingrediens som fungerat väl i det finska systemet gör det nödvändigtvis inte i det svenska, då förutsättningarna i Sverige och Finland på många sätt är olika.

Idén illustrerar emellertid det positiva i att det finns fristående aktörer som ser problemen, försöker göra någonting åt dem och driver på. Det handlar om att leverera en bra skola, samhällets kanske viktigaste institution.

Amelie Langby
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons