Annons

Hamnar i statens famn

Ledare • Publicerad 19 juni 2006

ATT TRAFIKEN till hamnarna i Karlskrona och Sydostsveriges största godshamn Karlshamn med bland annat Polen ökat och ökat under de senaste åren har ingen kunnat undgå i Kronoberg - ett av länen i Sverige som annars helt saknar båtförbindelse med havet. De trånga riksvägarna från Blekinge till Kronoberg och vidare över landet är numera transitstråk för lastbilar.

I Växjö förverkligas steg för steg tankarna på att utveckla ett logistikcentrum. Engagemanget för SEB Trans Link - transportkorridoren mellan bland annat Blekingehamnarna via Växjö och Värnamo till Göteborg har varit stort. Förhoppningarna hos bolaget Skandinavien Supply Chain AB fylla ICA-lagret i Räppe med företag inom logistik och spedition är stora. Huvudägarna Alwex Transport AB och globalt etablerade Frigoscandia Logistics ser expansionsmöjligehterna i det "östra" Europa som växer så snabbt.

Annons

Hamnarnas betydelse för det småländska näringslivet glöms också ofta bort i ett län som saknar havets doft av salt. Att Södras egen hamn i Mönsterås räknat till storleken på godset är den största längs Smålandskusten - i konkurrens med Västervik, Oskarshamn, Kalmar och Bergkvara - vittnar om sjöfartens stora betydelse för skogsnäringen av i dag. Råvaror från Kronoberg har ju också alltid skeppats i väg från hamnarna. IKEA använder båda blekingehamnarna men också Skånehamnen Åhus. Däremot är det en myt att som många tror den gamla hamnen Bergkvara i södra Kalmarsund fått sitt namn efter godset Bergkvara utanför Växjö. Bergkvara är helt enkelt ett ord med betydelsen björkstrand och de naturliga vägarna från Värend gick mer söderut mot Blekinge än österut mot Kalmar!

ALLT TALAR EMELLERTID för att godstrafiken på sjön kommer att öka och i en EU-utredning förutspås Östersjöregionen ha den största utvecklingspotentialen i Europa. Till detta kommer miljöskäl. Alla är medvetna om att lastbilstransporterna i längden inte kan öka på Europas igenkorkade motorvägar.

Många frågor väcks dock i branschen när regeringen skisserar en svensk hamnpolitik. Förra veckan utnämnde ministären Bengt Owe Birgersson med mångårig erfarenhet som chef för de allmännyttiga bostadsbolagens organisation till statens förhandlingsman med de privata och kommunala hamnarna.

Vidare har Birgersson i uppdrag att diskutera hur statens infrastrukturinvesteringar skall planeras. Var skall kombiterminaler för omlastning till järnväg byggas? Ett stort problem för hamnarna i Sydost är också det bristfälliga järnvägsnätet och standarden på vägarna. Statens underlåtenhet att investera i regionen kan i ett värstascenarie hårt drabba de hamnar - och den region - som växer på marknadens villkor.

Martin Tunström

Martin Tunström
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons