Annons

Järnvägen ger kraft åt sydost

Sydostlänken ger motståndskraft åt en exportinriktad region.
Ledare • Publicerad 11 juni 2022
Detta är en ledare som uttrycker Smålandspostens politiska linje: för kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande. Tidningens politiska etikett är moderat.

Det var en mycket välkommet besked som infrastrukturminister Thomas Eneroth kunde komma med under fredagen. Extra miljarder till Sydostlänken innebär att kopplingen mellan Älmhult och Olofström kan tidigareläggas. Dessutom skall det bli dubbelspår mellan Växjö och Räppe.

Det är oerhört viktigt för vårt sydöstra hörn av landet. Alla större undersökningar av regionen (som till exempel den parlamentariska landsbygdskommittén) pekar på att Sydostsverige är beroende av egna initiativ för att utvecklas. Inget ges gratis utan tillväxten måste skapas av dem som redan bor och verkar i denna del av landet. Inflyttningen sker från landsbygden till städerna i området, men utifrån kommer inte så många.

Annons

Kopplingen mellan Olofström och Älmhult skall få pendlingsstationer. Det öppnar upp en ny riktning för utveckling och samverkan. Både Älmhult och Olofström präglas av varsitt stort exportföretag. Det innebär näringsliv som hålls i trim men också risk och exponering.

När man kopplar ihop regionen med tåg och vägar minskar riskerna för de som arbetar inom industrierna. Fler möjligheter finns om man skulle bli av med arbetet. Sträckningen kan också göra det lättare att fortbilda sig när kontakten med Linnéuniversitetet underlättas.

Älmhult och Olofström skall kopplas ihop tidigare än väntat när regeringen prioriterar Sydostlänken.
Älmhult och Olofström skall kopplas ihop tidigare än väntat när regeringen prioriterar Sydostlänken.Foto: Johan Kristensson

För företagen är järnvägen förstås avgörande. Sverige är och skall vara en industrination. Då krävs järnväg för rationella transporter, det går också hand i hand med ambitionen att vara en grön industrination.

Det spelar roll. De arbetstillfällen som erbjuds inom stora industrier har en särskild karaktär. De gör att människor som inte är akademiskt lagda kan leva liv i ekonomiskt välstånd, de ger stora inbetalningar till välfärden och särskilt när det rör sig om exportindustri. Det finns mycket att vinna på att ge de företagen goda förutsättningar. I en tid då många tagit utlokalisering och akademisering av arbetslivet som givna storheter är detta en välkommen satsning.

Dubbelspåret mellan Växjö och Räppe kommer att förbättra in- och utfarten ur staden vid Helgasjön. Förhoppningsvis gör det tågen till stambanan i Alvesta mer pålitliga. För den som vill ta sig till Köpenhamn eller Stockholm kan det ganska snart märkas skillnad. Det handlar om en flaskhals som fått vara orörd allt för länge. Satsningen sänker rimligen också tröskeln för att dra dubbelspåret ända till Alvesta. Något som skulle motsvara de effekter som nu tidigareläggs för Älmhult och Olofström.

Kronoberg och Sydostsverige behöver effektiva transporter av gods och människor för att utvecklas. Den exportinriktade ekonomin ges mycket bättre motståndskraft av denna sortens investeringar. Det är inte lika storslaget som höghastighetståg men viktigare för regionen. Man kan förstå att infrastrukturministern tyckte att det var stort att få presentera detta på hemmaplan i Växjö. Den tillfredsställelsen håller nog i sig oavsett höstens valresultat.

Jacob SidenvallSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons