Lagboken utan skollag
OM EN ELLER ANNAN lärare saknar lärarexamen i en kommun må vara av obetydligt intresse. Vissa som har ämneskunskaper kan vara pedagogiska genier. En geografilärare med erfarenhet och breda allmänkunskaper kan förmodligen i många fall undervisa i samhällskunskap och vice versa. Lärares skicklighet sitter som bekant inte bara i examensbeviset.
Riktigt oroande är det dock att bara 56 procent av lärarna i landet i matematik/ naturvetenskap för årskurs 7-9 har examen med inriktning på ämnena. I lärarfackens stora undersökning hamnar Tingsryds och Alvesta kommuner på låga placeringar när det gäller NO-ämnen. Alvesta har också jämförelsevis få lärare med examen - liksom Ljungby - i svenska och samhällsorienterade ämnen. Växjö ligger bäst till i Kronoberg.
När det gäller naturvetarämnen hamnar staden på en 23 plats i riket och vad beträffar samhällsvetenskapliga ämnen 10 platser längre ned i rankningen. Nu måste det vara elevens kunskaper som är det mest centrala att mäta. Och även om den svenska lärrarutbildningen just nu är mycket hårt kritiserad på sina håll - läs Stockholm - finns det ett starkt samband mellan lärarnas utbildning och elevernas färdigheter.
Saken är faktiskt också den att skollagen stadgar att examen och utbildning i "rätt ämne" som villkor för en fast anställning. En paragraf som tydligen inte är tryckt i kommunernas lagböcker.