Annons

Nu kan stödet komma

Med en anti-fuskgeneral kan regeringen äntligen ge företagen nödvändigt stöd.
Publicerad 8 maj 2020
Detta är en ledare som uttrycker Smålandspostens politiska linje: för kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande. Tidningens politiska etikett är moderat.

Regeringen har tillsatt en anti-fuskgeneral. För den som inte vet vad det är finns en mer bekant titel: statlig utredare. Juristen och ämbetsmannen Stefan Strömberg har fått i uppgift att granska hur statens stöd till företag brukas och missbrukas för att sedan föreslå förändringar som motverkar detta.

Det är positivt att denna funktion aktiveras nu. Det verkar som att regeringen och justitieminister Morgan Johansson tagit lärdom av den omfattande brottslighet som de senaste åren riktats mot välfärdens olika utbetalningar. Framför allt märks detta genom att Strömberg skall ges tillgång till flera olika myndigheters resurser för att upptäcka och bekämpa missbruk av de ekonomiska stödformerna. Det är en lösning som känns igen från den pågående utredningen om ökad kontroll av välfärdsutbetalningar.

Annons

Framför allt är nyheten om anti-fuskgeneralen välkommen för att den ger hopp om att regeringen nu skall våga släppa sargen i hanteringen av Coronakrisen. Hittills har den nämligen framstått som trevande. Flera branscher, framför allt sådana som inte påminner om verkstadsindustrin i sin uppbyggnad, upplever en allvarlig saktfärdighet från regeringens sida. Jämför man med våra grannländer har insatserna varit långsamma och kantiga.

Foto: Karen Setten

För transportsektorn har detta blivit högst kännbart. Det är en bransch som i stor utsträckning styrs av efterfrågan och där möjligheterna att lägga värden på lager och vänta på bättre tider är små. I dag är det nästan ingen som efterfrågar flygresor eller chartrade bussar. När det går dåligt tvingas man varsla istället för att korttidspermittera, eller lägga ned verksamheten helt.

När regeringen till slut börjat tala om ett kontantstöd till företag benämns det som ett omställningsstöd, alltså att stödet skall stimulera företag till att omforma sin verksamhet till något som faktiskt behövs i denna kristid. Det är något som tillverkningsindustri har förutsättningar för att hantera, men är återigen ganska svårt för någon som står med tio personbussar utan passagerare.

Samtidigt kommer transportsektorn vara avgörande för att Sverige skall kunna ta sig ur krisen, och det är värt mycket om den slipper starta om från ruta ett.

Det är märkligt att se en regering besluta sig för att rädda företagen och landets ekonomiska infrastruktur från meningslös förstörelse och sedan agera såpass långsamt så att företag trots allt tar stor skada.

Det har tidigare i krishanteringen påpekats att regeringens åtgärder varit rigida och på ett märkbart sätt riktade till större industriföretag. Kanske beror det på att dessa är avgörande för vår export och därmed också för ekonomin i stort, men känslan av att detta fokus också är av gammal vana är påtaglig.

Med en tillsyningsman i form av utredaren Strömberg på plats bör vi alltså kunna hoppas på en mer lyhörd och följsam krishantering som ser till att även mindre företag överlever. I vissa branscher är läget akut och helt i händerna på ansvariga ministrar som nu förhoppningsvis vågar visa småföretagare lite förtroende.

Jacob SidenvallSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons