Annons

Rena rama vilda västern på vägarna

Det verkar finnas tusen sätt för de oseriösa aktörerna att ta sig runt lagstiftningen. Vad som biter hårdare är om kunderna slutar att köpa deras tjänster.
Ledare • Publicerad 26 november 2014
INSPEKTION Trafikpolis genomför en inspektion av tunga lastbilar på E4 söder om Umeå.
INSPEKTION Trafikpolis genomför en inspektion av tunga lastbilar på E4 söder om Umeå.Foto: 

Under de närmsta veckorna kommer vi att få se lastbilar som står längs med vägarna. Många av Sveriges åkare kommer dagligen fram till jul stanna sina fordon i en kvart före varje tolvslag. Det i protest mot den inte bara ojusta, och ofta olagliga, konkurrens som svenska åkare utsätts för.

Den utlösande orsaken är en dom i Sundsvalls tingrätt mot en makedonsk chaufför som befann sig i Sverige med falska handlingar. Han hade köpt sitt falska körkort för 40 euro av en bulgarisk tjänsteman, men friades eftersom han inte förstått att det han gjort var olagligt.

Annons

Det enskilda fallet ses som en symbol för ett problem som blivit strukturellt.

Utländska firmor och chaufförer arbetar i Sverige utan att uppfylla lagens krav på ut- bildning, arbetsregler och säkerhet. Just det sista gör att det blir ett samhällsproblem. Alla är i fara när ovana och utarbetade chaufförer för fram tunga fordon som de inte behärskar. Som trafikanter möter vi dagligen sådana ekipage.

Den som tittar snabbt på problemet kan hamna i slutsatsen att det är EU:s fel, vilket inte är sant. De oseriösa åkarna bryter mot regler som finns i andra EU-länder, och som inte bryter mot den inre marknaden. En annan förenkling är att hela skulden ligger hos rättsstaten. Det är också en förenkling. Myndigheterna har blivit mer aktiva med säkerhetskontroller, på gränsen till att också de inhemska åkarna känner sig förföljda.

Men det finns en aspekt som det hittills talats lite om, och som branschorganisationerna nu försöker uppmärksamma. Och det är beställaransvaret. Även om de utländska åkarna må vara bovar är det helt vanliga svenska företag som köper deras tjänster. Det kan vara företag som i andra fält berömmer sig om att vara moraliskt hänsynstagande och miljömedvetna, men som när de köper transporter endast tittar på prislappen.

Mathias Bred

Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons